Improvement of learning in organizations through virtual communities

  • Sara Redondo Duarte Universidad Europea de Madrid
  • Enrique Navarro Asencio Universidad Internacional de La Rioja
  • Sandra Gutiérrez Vega Universidad Europea de Madrid
  • Ion Imanol Iglesias Ortega Universidad Europea de Madrid
Keywords: Learning transfer, company, professional learning, social learning, learning communities.

Abstract

Increasingly, companies are offering their employees a technology platform that allows the management of their knowledge with the objective of transferring it to the job and generating a true organizational learning. This paper shows the results of an evaluative research carried out on the "e- Campus social learning", one of the modules of e e-learning solutions created by Indra, which promotes the generation of knowledge-sharing through networks and its transfer to the job. The study is based on the analysis of the comprehensive training solution and talent management of Indra, called Compartiendo Conocimiento. It offers training to about 40,000 Indra professionals around the world. As data collection instruments, satisfaction surveys with the platform were applied to employees of Indra, as well as interviews in depth with community managers and reputed users. Finally, a tool that allowed the evaluation of the different virtual communities was designed and applied. Respondents and interviewees seem to agree regarding the transfer of learning to the job allowed by the platform Compartiendo Conocimiento, although, in order to take advantage of its potential, more involvement of employees would be required. The analysis undertaken in each virtual community suggests that the result of each one of them is largely mediated by the work of those responsible for its dynamisation. There are a number of tools that are increasingly valued by users, such as the calendar, featured contents, and the search engine. In conclusion, this platform can be considered a valuable instrument to achieve the objectives of the organization, and provide support to change and transformation processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sara Redondo Duarte, Universidad Europea de Madrid

Licenciada en Pedagogía por la Universidad Complutense de Madrid, Doctora en Educación y Máster en Tecnología Educativa: e-learning y Gestión del Conocimiento. Investigadora en el Centro de Investigación y Documentación educativa del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte en 2005-2008. Especializada en investigación en tecnología y evaluación educativa. Actualmente se desempeña como técnico de innovación educativa en el Vicerrectorado de Calidad e Innovación Académica de la Universidad Europea.

Enrique Navarro Asencio, Universidad Internacional de La Rioja

Licenciado en Pedagogía por la Universidad de Valencia y Doctor en Educación. Investigador en el Centro de Investigación y Documentación educativa (CIDE) del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte en 2006-2007 y en la Universidad Complutense de Madrid, en 2007-2011. Especializado en metodología de evaluación educativa y análisis de la información de rendimiento. Actualmente es profesor adjunto en la Universidad Internacional de La Rioja. Miembro del grupo de investigación Medida de evaluación de sistemas educativos (MESE) en Universidad Complutense de Madrid.

Sandra Gutiérrez Vega, Universidad Europea de Madrid

Licenciada en Psicología por la Universidad Autónoma de Madrid y Máster Universitario en Formación de Profesorado en Universidad Internacional de Valencia. Experta en gestión de Learning Management Systems y docencia online. Actualmente se desempeña como coordinadora académica en la facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Europea de Madrid.

Ion Imanol Iglesias Ortega, Universidad Europea de Madrid

Diplomado en Relaciones Laborales por la Universidad Carlos III de Madrid y licenciado en Ciencias del Trabajo por la Universidad Complutense de Madrid. Máster Universitario en Educación y TIC por la Universidad Oberta de Cataluña. Experto en diseño e implantación de proyectos e-learning con trayectoria profesional en consultoras tecnológicas y formativas (Matchmind, Global Estrategias y Hedima). Actualmente se desempeña como Jefe de proyecto online en la Universidad Europea de Madrid.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2016-02-24
How to Cite
Redondo Duarte S., Navarro Asencio E., Gutiérrez Vega S. y Iglesias Ortega I. I. (2016). Improvement of learning in organizations through virtual communities. Revista Complutense de Educación, 28(1), 101-123. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48973
Section
Articles