Preferences, dedication and problematics generated by video games: A gender perspective

  • Carmen Ricoy Profesora Titular de Universidad de la Universidad de Vigo
  • Aida Ameneiros Universidad de Vigo
Keywords: videogames, teenagers, preferences, videogame console, education

Abstract

Among the leisure activities of young boy/girls, it should be mentioned those associated with video games. Therefore, the central purpose of this study is to analyze the preferences of the group of adolescents with video games, as well as to know their dedication and problematics generated mainly considering the gender variable. This work is framed in a quantitativequalitative methodological approach, based on data collection with a questionnaire and the focus group technique. A total of 151 adolescents were involved in the study. 124 from the application of a closed questionnaire (62 men and 62 women) and 27 through the realization of 6 focus groups (17 men and 10 women). As results and conclusions, it is worth highlighting the existence of a distinct use of video games according to age and gender. In turn, women show greater responsibility with this activity, both in the time of dedication as in the election. Boys dedicate a lot of time to violent content video games, while girls prefer the strategy ones. In general, the game with video games does not generate substantial problematics and controversies, although some of the participants reflect bad humor's manifestations. Finally, it must be indicated that video games practices in adolescence are limited to the mere fact of having fun, wasting the educational possibilities that this activity offers.

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Author Biographies

Carmen Ricoy, Profesora Titular de Universidad de la Universidad de Vigo

Doctora en Ciencias de la Educación, UNED, 2001 (con Premio Extraordinario) y Profesora Titular de la Universidad de Vigo, en el Departamento de Didáctica, Organización Escolar y Métodos de Investigación. Llevo trabajando en la Universidad más de 12 años.
He publicado más de medio centenar de artículos en revistas científicas españolas y extranjeras y, de ellos, más de una docena en revistas que se encuentran indexadas en el JCR. Asimismo, he publicado algún libro, multitud de capítulos de libros sobre temáticas relacionadas con la educación y diferentes materiales didácticos. Soy evaluadora externa de diferentes revistas científicas, encontrándose algunas de ellas indexadas en el JCR.
He participado como miembro y directora en multitud de proyectos, asimismo en la actualidad continua trabajando y dirigiendo distintos estudios. Fui conferenciante o comunicante en más de un centenar de congresos, simposios o jornadas nacionales e internacionales (en Alemania, Austria, Letonia, Italia, Israel, Portugal, España, etc.). He realizado estancias de investigación en la Universidad Autónoma de Madrid, la Universidad Nacional de Educación a Distancia (Madrid), la Universidad de Bath (Reino Unido), la Universidade do Minho y la Universidade de Tras Os Montes e Alto Douro (Portugal).

Aida Ameneiros, Universidad de Vigo

Graduada en Educación Social, Máster en Intervención PsicoSocioEducativa con Adolescentes, y Doctoranda de la Universidad de Vigo. Es profesora Invitada, de la materia de Recursos Tecnológicos en Educación Social de la Facultad de Ciencias de la Educación (Universidad de Vigo). Sus líneas de investigación se centran en los videojuegos y ambientes de aprendizaje digital.

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Published
2016-02-24
How to Cite
Ricoy C. y Ameneiros A. (2016). Preferences, dedication and problematics generated by video games: A gender perspective. Revista Complutense de Educación, 27(3), 1291-1308. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.48445
Section
Articles