Teaching styles: building bridges to approach individual differences of students

  • Margarita González-Peiteado UNED
  • Margarita Pino-Juste Universidad de Vigo
Keywords: teaching styles, individual differences, education, initial training, teacher

Abstract

We are aware that in education, if we want to progress towards an effective attention to diversity, it is unavoidable to develop teaching methods that take into account pupils’ individual differences, linked to their interests, necessities, aptitudes, potentialities and particular learning styles. All these features make them unique and differentiated. From the study of inter-personal variability and based on a multidimensional theoretical framework, we describe and analyse interindividual and inter-group differences of 555 students from the Faculties of Education Sciences of Galicia, belonging to the Universities of La Coruña, Santiago de Compostela and Vigo, under the focus of the following different teaching styles: reflexive, cooperative, individualizer, innovative, researcher and academic. The results obtained reveal the existence of significant differences in the preferences on teaching styles according to the four variables posed: University, specialty, sex and age.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Margarita González-Peiteado, UNED

Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Vigo. Licenciada en Ciencias de la Educación por la UNED. Diplomada en Formación del Profesorado de Educación General Básica.

Ha impartido docencia en la Universidad de Vigo y en la actualidad es profesora-tutora del Centro Asociado de la UNED en Pontevedra y Coordinadora del Aula UNED de Vigo.

Sus líneas de investigación están centradas en la Formación Inicial del Profesorado y los Estilos Docentes. Ha participado en Congresos y ha realizado numerosas investigaciones y publicaciones en revistas del ámbito educativo en revistas de reconocido prestigio nacional e internacional

Margarita Pino-Juste, Universidad de Vigo

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación por la Universidad de Santiago de Compostela. Profesora Titular del Departamento de Didáctica, Organización escolar y Métodos de Investigación de la Universidad de Vigo. Sus líneas de investigación se centran en el diseño y evaluación de programas educativos en diferentes contextos y temáticas. Son importantes sus colaboraciones en congresos y simposium internacionales así como sus numerosas publicaciones en revistas del ámbito educativo y sanitario indizadas en prestigiosas bases de datos y con alto índice de impacto.

Crossmark

Metrics

Published
2015-11-26
How to Cite
González-Peiteado M. y Pino-Juste M. (2015). Teaching styles: building bridges to approach individual differences of students. Revista Complutense de Educación, 27(3), 1175-1191. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.47563
Section
Articles