The interview as a tool for the assessment of generic competences: building an evidence consensus

  • Manuel Poblete Ruiz Universidad de Deusto
  • Donna Fernández Nogueira Universidad de Deusto
  • Lucía Campo Carrasco Universidad de Deusto
  • Marcelo Nöel López Universidad de Deusto
Keywords: generic/transversal competences, interview, assessment-evaluation, evidences, consensus, higher education

Abstract

The current educational reality in the field of Higher Education is characterized by the implementation of the European process of convergence. A key factor is the student’s leading role in the model of competence based learning, in which the process of evaluation is a key factor to be developed. In the current study, five university teachers from the University of Deusto designed an interview as a tool for the assessment of four generic competences. This interview was applied to 21 students in a social entrepreneurship course. In order to be consistent in the assessment, evidence of performance was previously defined. Finally, the Coefficient of Similarity of Gower was applied in the process of validation of results. These suggest a high similarity in the evaluation of evidences among the five teachers, thus providing reliability to the measurement. In conclusion, the reliability of assessment can be improved by reaching a consensus in the evaluation criteria among professors and a tool for evaluation is provided in this paper.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Manuel Poblete Ruiz, Universidad de Deusto

Doctor en Psicología por la Universidad de Barcelona. Desarrolla su actividad investigadora en el equipo Innova de la Universidad de Deusto (I.P.: Dr. Aurelio Villa). Es coautor de los libros: “Aprendizaje Basado en Competencias. Una propuesta para la evaluación de competencias genéricas” o  “Experiencia multidisciplinar del desarrollo de competencias y créditos transferibles en el contexto universitario”. Ha asesorado y asesora en la actualidad en relación con los Planes de Estudios y su desarrollo en base a competencias, conforme al proceso de convergencia hacia el EEES.

 

Donna Fernández Nogueira, Universidad de Deusto

Doctora en Filosofía y Letras, en el Área Lingüística. Es docente en la Facultad de Psicología y Educación de la Universidad de Deusto, en lenguas modernas y en formación humana y valores. Desarrolla su actividad investigadora en el equipo de investigación Innova de la Universidad de Deusto. Ha participado recientemente  en los proyectos  sobre desarrollo de competencias genéricas y sobre formación de emprendedores sociales.

Lucía Campo Carrasco, Universidad de Deusto
Licenciada en Psicología y Psicopedagogía, estudiante de doctorado en Educación. Es miembro del equipo Innova desde 2009, y ha participado en proyectos sobre aprendizaje basado en competencias y evaluación de competencias docentes. Colabora en docencia de métodos y técnicas de investigación cualitativa.
Marcelo Nöel López, Universidad de Deusto
Licenciado en Administración y Economía Universidad de Santiago de Chile y Magíster en Políticas Públicas Universidad Adolfo Ibáñez. Se ha desempeñado como profesor universitario en las áreas de planificación estratégica, educación superior y desarrollo organizacional. Trabajó como Analista de Proyectos en el Programa Mejoramiento de la Calidad y Equidad de la Educación Superior del Ministerio de Educación de Chile. Candidato a Doctor en el Programa Innovative Education and LifeLong Learning Universidad de Deusto.

Crossmark

Metrics

Published
2015-10-20
How to Cite
Poblete Ruiz M., Fernández Nogueira D., Campo Carrasco L. y Nöel López M. (2015). The interview as a tool for the assessment of generic competences: building an evidence consensus. Revista Complutense de Educación, 27(2), 457-476. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.46375
Section
Investigaciones y estudios