Social networks and cooperative learning in a MOOC

  • Carlos Castaño Garrido Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea
  • Inmaculada Maiz Olazabalaga Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea
  • Urtza Garay Ruiz Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea
Keywords: learning success, cooperative learning, educational innovation, higher education, social networks

Abstract

MOOCs are changing the educational landscape and gaining a lot of attention in scientific literature. However, the pedagogical design of these proposals has been called into question. It is precisely MOOCs’ social aspect, i.e. the interaction between course participants and the support for learning processes that has become one of the main topics of interest. This article presents the results of a research project carried out at the University of the Basque Country, which focused in cooperative learning and the intensive use of social networks in a MOOC. Significant data was compiled through Likert-type surveys, revealing that the use of both external and internal social networks in a massive open online course is a factor that is evaluated positively by students. We argue that the use of social networks as a learning strategy in a MOOC has an influence on academic performance and on the students' success rate. Furthermore, the participants’ age also has a bearing on the social networks they use, and we have found that the younger members tend to work with external networks such as Twitter or personal blogs, whereas the older students are more inclined to use forums from the Chamilo or Ning platforms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Castaño Garrido, Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea
Carlos Castaño Garrido es doctor en Pedagogía por la Universidad de Sevilla. Profesor Titular de la Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea. Director de Entornos Digitales en la UPV/EHU. Director del Master y del Programa de Doctorado en “Tecnología, Aprendizaje y Educación” de la Universidad del País Vasco. Líneas de investigación: utilización didáctica de las TIC y formación de profesores; la formación de maestros en entornos digitales, Web 2.0 y Life Long Learning. (http://orcid.org/0000-0003-3425-4888).
Inmaculada Maiz Olazabalaga, Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea
Inmaculada Maiz Olazabalaga es doctora por la UPV/EHU y profesora titular del departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Las líneas de investigación en las que trabaja están relacionadas con las TICs y la educación y el Life Long Learning. Ha publicado artículos y capítulos de libros sobre herramientas web 2.0 y su aplicación educativa, m-learning y la computación en la nube entre otras aportaciones. (https://orcid.org/0000-0001-6592-3963).
Urtza Garay Ruiz, Universidad del País Vasco / Euskal Herriko Unibertsitatea
Urtza Garay Ruiz es doctora por la Universidad del País Vasco y posgraduada en Educación Plurilingüe por la Universidad de Barcelona. Actualmente es profesora adjunta del departamento de Didáctica de la Lengua y Literatura (UPV-EHU). Sus líneas de investigación son las nuevas tecnologías aplicadas a la educación, la enseñanza de lenguas a alumnado inmigrante y el plurilingüismo. Ha publicado en revistas de renombre nacional e internacional y presentado comunicaciones en diversos congresos internacionales de educación. (https://orcid.org/0000-0001-7298-9274).
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2015-02-24
How to Cite
Castaño Garrido C., Maiz Olazabalaga I. y Garay Ruiz U. (2015). Social networks and cooperative learning in a MOOC. Revista Complutense de Educación, 26, 119-139. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46328