Other ways of learning: the recognition of professional experience in the university. The case of the UNED

  • Miriam García Blanco Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED
  • María José Bautista-Cerro Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED
  • Marta Ruiz Corbella Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED
Keywords: professional competence, competence recognition, validation of learning, higher education, professional experience

Abstract

It is out of the question that a great source of learning takes place in the field of daily work, in which all professionals solve the functions and tasks that have to confront on a daily basis and based on their training and experience. Recognizing this experience in the Bachelor’s degrees remains as an unresolved issue. But this recognition requires a process of evaluation, supported by reliable, valid and credible methodologies and tools, from which it can be recognized and certified that a professional has acquired a certain level of achievement in the competencies in the context of a particular professional qualification.

The results were obtained in 2 editions of the Social Education Degree imparted by UNED in which the recognition of professional experience was addressed.  This article conducts an analysis of descriptive and comparative perspectives between the two editions (2011-12 and 2012-13) to assess the relevance of this process, the quality of the results and the response to this demand. Of the 199 applications in the first round and 222 in the second, it was confirmed that this was a study in which a significant number of students came from the same professional field, with proven experience of more than 9000 hours in an area of social intervention. This reality showed which areas are more demanded, the strengths and weaknesses of these professionals, as well as less consolidated competencies according to the degree, which was taught, etc. This information could enhance the professional development of our students, as it provides key information to sharpen specific competencies in these degrees, to work in a coordinated and collaborative relationship between academic and professional world, as well as to respond to a lawful right of our students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miriam García Blanco, Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED
Doctora en Educación por la Universidad Nacional de Educación a Distancia, Facultad de Educación, cuya tesis obtuvo el Premio Extraordinario de Doctorado (2011). Ha realizado el Máster en Inmigración a distancia, especialidad de Investigación e Intervención Social, impartido por el Instituto de Estudios sobre Migraciones (Universidad Pontificia Comillas de Madrid, España). Trabaja en temas relacionados con la educación superior, educación intercultural, educación para la ciudadanía, las políticas educativas supranacionales, teoría de la educación, formación del profesorado y prácticas profesionales.
María José Bautista-Cerro, Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED
Doctora en Pedagogía, Licenciada en Ciencias Políticas y Sociología. Es profesora del Departamento de Teoría de la Educación y Pedagogía Social en la UNED. Es miembro de la Cátedra UNESCO de Educación Ambiental y Desarrollo Sostenible de la UNED. Sus líneas de trabajo están centradas en la educación superior, la educación ambiental y el desarrollo sostenible.
Marta Ruiz Corbella, Universidad Nacional de Educación a Distancia - UNED
Doctora en Ciencias de la Educación. Profesora Titular de Universidad de Teoría de la Educación en el Departamento de Teoría de la Educación y Pedagogía Social. Facultad de Educación. UNED (España). Miembro del Grupo de Investigación ‘Educación Superior Presencial y a Distancia’ y de la Cátedra UNESCO de Educación a Distancia. Sus líneas de investigación giran en torno a la Teoría de la Educación, la Educación Cívica y Política de la Educación y la Educación a Distancia. Editora de la Revista Educación XX1, publicada por la Facultad de Educación de la UNED. Secretaria académica del Programa de Doctorado en Educación, impartido en la Escuela de Doctorado de la UNED.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2015-10-08
How to Cite
García Blanco M., Bautista-Cerro M. J. y Ruiz Corbella M. (2015). Other ways of learning: the recognition of professional experience in the university. The case of the UNED. Revista Complutense de Educación, 27(1), 95-117. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45189
Section
Articles