Academic mentoring in higher education. A research based on interviews and discussion groups at the University of Cantabria (Spain)

  • Carlos Rodríguez-Hoyos Universidad de Cantabria
  • Adelina Calvo Salvador Universidad de Cantabria
  • Ignacio Haya Salmón Universidad de Cantabria
Keywords: Academic mentoring at university, teaching improvement, interviews, focus groups

Abstract

This paper shows the main results of an ongoing research aimed to understand the view that students have about mentoring at university, in their first year degree. More specifically, this work focuses on the analysis of academic mentoring. To do this we used a qualitative research design and selected a sample of students from the five areas of knowledge offered in our university. The results allow us to identify some problems in the development of mentoring and the weaknesses related to the academic orientation in the transition from secondary school to university, the need to integrate it into the classroom space or its potential use in order to improve the assessment of teaching and learning. Academic mentoring is presented as a tool that could promote the improvement and innovation of higher education processes. The work has been developed at the University of Cantabria during the academic years 2011-12 and 2012-13.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Rodríguez-Hoyos, Universidad de Cantabria

Doctor por la Universidad de Oviedo. Actualmente trabaja como profesor en el Departamento de Educación de la Universidad de Cantabria. Entre sus intereses de investigación se encuentran temáticas como la tutoría, la educación para los medios y las dinámicas de inclusión y exclusión social y educativa. Ha publicado sobre esas temáticas en revistas españolas (Revista de Educación, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, etc.) y extranjeras (Behaviour & Information Technology).

Adelina Calvo Salvador, Universidad de Cantabria

Adelina Calvo Salvador trabaja como profesora en el Departamento de Educación de la Universidad de Cantabria y es Doctora por la Universidad de Oviedo. Ha participado en varios congresos nacionales e internacionales y ha publicado artículos en revistas españolas (Revista de Educación, Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, etc.) y extranjeras (como Gender & Education o International Journal of Inclusive Education) sobre cuestiones como la tutoría y orientación, mejora escolar y género y educación.

Ignacio Haya Salmón, Universidad de Cantabria
Doctor en Educación por la Universidad de Cantabria. En el momento actual trabaja como profesor en el Departamento de Educación de dicha universidad. Entre sus líneas de investigación se encuentran el análisis de los procesos de inclusión social y educativa, la acción tutorial y el acompañamiento a las escuelas en los procesos de mejora. Éstas se reflejan en sus publicaciones más recientes (Revista de Educación y Revista de Investigación en Educación).

Crossmark

Metrics

Published
2015-02-03
How to Cite
Rodríguez-Hoyos C., Calvo Salvador A. y Haya Salmón I. (2015). Academic mentoring in higher education. A research based on interviews and discussion groups at the University of Cantabria (Spain). Revista Complutense de Educación, 26(2), 467-481. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.43745
Section
Articles