Health Sciences students’ perception of faculty attitudes and the impact on the learning climate

  • Mª Victoria Tabera Galván
  • Mª José Alvarez Comino
  • Asunción Hernando Jerez
  • Margarita Rubio Alonso
Keywords: Attitude, classroom climate, perception

Abstract

The classroom climate is a basic component of learning and an indicator of educational quality. The analysis of this aspect can help to understand the process of development of students, their motivation and reasons for academic success or dropout. The aim of this study is to determine college students’ perception of faculty attitudes and their impact on the learning climate. Qualitative methodology was used for this purpose. In order to obtain information on their perception, the students were asked to produce written descriptions and to participate in discussion group sessions: eight participants per session including Dentistry, Medicine and Physical therapy students. The content of the meetings was recorded in audio and later transcribed and analyzed. Information about faculty "negative and positive attitudes" was classified by the students under 5 categories. Most part of the students’ comments on teaching attitudes were included in the categories “empathy and behavior” and “class dynamics”. Students noted that faculty attitudes and behaviors had a clear effect on the learning climate and indicated motivation/demotivation as the main consequence. We consider that students’ comments can serve teachers as a self-assessment guideline to evaluate their attitudes and interventions.

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Author Biographies

Mª Victoria Tabera Galván

Licenciada en Psicología en 1982, es profesora de la Universidad Europea de Madrid desde septiembre de 2006. Imparte las asignaturas de Psicología médica, Humanidades médicas (bloque habilidades de comunicación), Las claves del bienestar psicológico, Atención psicosocial, Psicología y habilidades de comunicación, Psicología criminal, en los grados de Medicina, Odontología, Enfermería y Criminología. Imparte también docencia en el Máster de trastornos del comportamiento alimentario, en esta misma universidad. Trabaja como terapeuta de forma privada, desde el enfoque psicodinámico.

Mª José Alvarez Comino

Diplomada en Magisterio en 1987, licenciada en Psicología en 1991 y doctora en Psicología en 2004, es profesora de la Universidad Europea desde 1996. Imparte Humanidades Médicas, Ciencias Psicosociales aplicadas y habilidades de comunicación, en los grados de Medicina, Enfermería, Fisioterapia y Podología. Sus áreas de investigación son: depresión en pacientes con VIH en España (Unidad Monográfica de VIH del Hospital 12 de Octubre) e investigación docente en el ámbito universitario.

Asunción Hernando Jerez
Licenciada en Medicina en 1985 y doctora en Medicina en 2000, es profesora de la Universidad Europea de Madrid desde 1999. Imparte Epidemiología, Bioestadística Aplicada y Salud Pública en los grados de Odontología y Medicina. Sus áreas de investigación son: aspectos epidemiológicos del VIH (colabora en la Unidad Monográfica de VIH del Hospital 12 de Octubre), investigación docente en el ámbito universitario y Sistemas Inteligentes aplicados a textos biomédicos
Margarita Rubio Alonso

Licenciada en Medicina y Cirugía en 1989 por la Universidad Complutense de Madrid. Médico Especialista en Microbiología (Médico Interno Residente en el Servicio de Microbiología Clinica del Hospital Universitario San Carlos de Madrid de 1991 a 1994). Doctora en Medicina y Cirugía en 1995. Desde 1996 es Profesora de Microbiología y Epidemiología en la Facultad de Ciencias Biomédicas de la Universidad Europea de Madrid. Líneas de investigación: Microbiología Clínica. Epidemiología. Tecnologías de la información aplicadas al ámbito biomédico. Investigación educativa.

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Published
2015-02-03
How to Cite
Tabera Galván M. V., Alvarez Comino M. J., Hernando Jerez A. y Rubio Alonso M. (2015). Health Sciences students’ perception of faculty attitudes and the impact on the learning climate. Revista Complutense de Educación, 26(2), 275-293. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.43028
Section
Articles