Discursive Strategies and Linguistic Marks in Clickbait Headlines

Keywords: clickbait headlines, discursive strategies, qualitative analysis, journalistic discourse

Abstract

Sensationalist headlines ─commonly referred to as clickbait (CB)─ depart from traditional journalistic conventions to function as a manipulative tool. They reflect an "interventionist, directive, and even imposing intent by the sender over the reader, both in the content choose to highlight and in the way they present it" (Robles Ávila, 2019, p. 266). This paper conducts a qualitative analysis of 300 sensationalist headlines shared on the social network X, sourced from the account Ahorrando Clickbaits (@ahorrandoclick1). The aim is to identify the linguistic and discursive strategies that characterize these headlines, as well as to determine the most frequent topics and the types of media employing this resource. The analysis identities four primary strategies: colloquialization of discourse, vageness, exaggeration, and the use of interactivity and intertextuality. These strategies manifest through specific linguistic markers. Regarding the topics covered, the headlines frequently focus on subjects commonly associated with sensationalist rhetoric, such as celebrity news, sports, and entertainment. However, they also address topics typically expected to be treated with seriousness and rigor, including health, economics, and business. Finally, the media outlets identified in this study encompass a wide range, from traditional media like ABC and El País to digital-native platforms such as Okdiario. 

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Author Biographies

Edurne Garde-Eransus, Universidad de Navarra

Investigadora predoctoral en el Departamento de Filología de la Universidad de Navarra. Su investigación está financiada por una ayuda FPU (FPU21/05847) concedida por el Ministerio de Universidades. Es colaboradora externa del grupo de investigación GRADUN sobre discurso público en el Instituto Cultura y Sociedad (ICS) de la misma universidad. Su investigación se sitúa en la intersección entre la lingüística y la comunicación, con su tesis centrada en las características lingüísticas de los contenidos desinformativos en español.

Carmen Llamas Sáiz, Universidad de Navarra

Profesora titular de Lengua española en la Universidad de Navarra y colaboradora externa del grupo de investigación GRADUN sobre discurso público en el Instituto Cultura y Sociedad (ICS) de la misma universidad. Ha sido coIP del proyecto «El demos en el imaginario de la nueva política: el debate sobre la voluntad popular en el discurso público en Europa» (FFI2015-65252-R). En la actualidad su investigación se centra en el análisis del discurso político y del discurso de la prensa, así como en la interacción entre ambos, especialmente en los discursos de carácter polarizador y desinformativo.

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Published
2025-02-26
How to Cite
Garde-Eransus E. y Llamas Sáiz C. (2025). Discursive Strategies and Linguistic Marks in Clickbait Headlines. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(1), 1-13. https://doi.org/10.5209/emp.99154
Section
Articles