Digital Transformation and BigData. Challenges in Structuring Corporate Communication for Social Media Measurement and Evaluation in Spain

Keywords: public relations, strategic communication, social media, internet, big data

Abstract

In a context where digital transformation and the rise of Big Data are redefining corporate communication, it is essential to analyze how large companies are adapting their structures and processes to address these challenges. In this regard, the present study aims to understand how communication and public relations functions in large companies in Spain are structured and organized to measure and evaluate social media. To this end, in-depth interviews and surveys were conducted with communication and public relations professionals from companies listed on the Spanish stock exchange with registered offices in Spain. The results reveal that, although corporate communication and public relations functions consider measurement and evaluation in social media to be a strategically significant element, their capacity remains limited. Very few of the companies studied have established specific areas dedicated to managing online communication in general or analyzing social media data in particular. The professionals consulted report having very small teams and under-specialized staff, leading to the adoption of what could be described as “Prêt-à-porter structures” rather than tailor-made solutions designed to meet the needs and seize the opportunities of this new environment. Based on these findings, the research provides practical insights to maximize the potential of digital measurement and evaluation, contributing to strengthening the strategic role of communication and public relations functions within organizations.

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Author Biographies

Paula Pineda Martínez, Universidad del País Vasco

Doctora en Comunicación Social Cum Laude por la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Actualmente es Profesora Ayudante Doctora en el Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad de la misma universidad, en el que imparte asignaturas del área de la Comunicación Estratégica y las Relaciones Públicas. Con más de una decena de publicaciones en editoriales nacionales y extranjeras, su trabajo de investigación se centra fundamentalmente en la comunicación estratégica, la RSC y el diálogo con los públicos. Ha sido integrante de varios proyectos de investigación con financiación nacional e internacional, incluyendo, entre otros, la red europea de investigación «EU Kids Online» (CSO2013- 47304-R; GIC12/63, IT858-13; GV14/20; GIC15/187; IT961-16), el proyecto «Language Branding: medición de la marca de los idiomas minoritarios mediante inteligencia artificial y redes neuronales (LBrand)» (PID2022- 1395370B-I00) y el proyecto «Activismo ciudadano y comunicación frente al cambio climático» (PID2023- 147344OA-I00). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2565-1390

Juan Carlos Miguel-de-Bustos, University of the Basque Country

Licenciado en Economía y en Filosofía y Doctor en Ciencias de la Comunicación. Es Máster en Economía por la Universidad de Grenoble. Desde 1987, es profesor en la Universidad del País Vasco, donde enseña materias sobre los aspectos económicos de las industrias culturales. Desde 2005 es catedrático del Área de Comunicación Audiovisual. Ha ocupado la cátedra Unesco de comunicación de las Universidades de Grenoble y de Lyon. Ha contribuido en varios proyectos relacionados con las televisiones públicas autonómicas. Actualmente participa en el proyecto mundial Global Media & Internet Concentration Project (2021-2027). Ha sido director de la revista de comunicación ZER. Es miembro del Grupo emergente de UPV/EHU ADI, que gira en torno a la industria audiovisual, relatos y género(s). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9507-7219

Antonio Castillo-Esparcia, Universidad de Málaga (UMA)

Catedrático de Universidad. Licenciado y Doctor en Comunicación por la Universitat Autónoma de Barcelona (UAB), se integra como docente en la Universidad de Málaga en 1997 donde imparte docencia sobre relaciones públicas, comunicación política y comunicación en organizaciones no gubernamentales. Autor de más de 150 publicaciones entre artículos en revistas, libros y capítulos de libros en editoriales nacionales y extranjeras. Director del Proyecto de «Investigación Lobby y Comunicación», financiado por el Programa Estatal de I+D+i (CSO2016-79357-R). Director del Grupo de Investigación «Las Relaciones Públicas en la pequeña y Mediana Empresa». Presidente de la Asociación de Investigadores en Relaciones Públicas (AIRP). En la actualidad, es el director del Departamento de Comunicación Audiovisual y Publicidad y Coordinador del Máster Dirección Estratégica e Innovación en Comunicación. ORCID: https:// orcid.org/0000-0002-9751-8628

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Published
2025-09-10
How to Cite
Pineda Martínez P., Miguel-de-Bustos J. C. y Castillo-Esparcia A. (2025). Digital Transformation and BigData. Challenges in Structuring Corporate Communication for Social Media Measurement and Evaluation in Spain. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(3), 813-825. https://doi.org/10.5209/emp.100899
Section
Articles