How Do Cuban Journalists Report from Their Facebook Profiles? Agenda Setting and Journalistic Roles

Keywords: journalism, facebook, Cuba, journalistic agendas, professional roles

Abstract

Since the appearance of digital social networks, mass media have promoted the active presence of their journalists on these platforms. Facebook is the most widely used social media platform in Cuba, which has allowed Cuban journalists to share their agendas and stay in touch with the public. This article examines how journalists in Santiago de Cuba use their personal Facebook profiles for informational purposes and the journalistic roles they assume on this platform. The professional roles were analyzed considering three elements: journalists' communicative practices on their personal profiles, the relationship between the thematic agenda of their posts and their personal agenda, and the production routines that shape the journalistic use of their profiles. A sequential mixed-methods research design was employed, combining content analysis of the posts and semi-standardized interviews with the journalists. The results show that the agenda of the posts addresses recurring topics from the media outlets for which the journalists work, while their personal agendas focus on issues with a direct impact on their daily lives. It was found that most journalists neither respond to nor react to the posts, and only a small percentage of interactions involve responses in the comments, mainly related to Culture or Sports. Informative practices and the roles that journalist adopt are influenced by the editorial policies of their media outlets and interpretations of national regulations on state public communication, transferring to the platform the tensions inherent in the Cuban press model. 

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Author Biographies

Yánder Castillo-Salina, Pontifica Universidad Católica del Perú

Doctor en Ciencias Sociológicas (2021), Máster en Desarrollo Cultural Comunitario (2018), Licenciado en Periodismo (2015) (Universidad de Oriente, Cuba) y Especialización en Métodos y Técnicas de Investigación Social (2024) (Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, CLACSO). Docente-investigador a tiempo completo del Departamento Académico de Comunicaciones, de la Pontificia Universidad Católica del Perú (Perú) y profesor invitado del Centro de Estudios Sociales Cubanos y Caribeños (Universidad de Oriente, Cuba). Docente de programas de maestría y doctorado en la Pontifica Universidad Católica del Perú (Perú), la Universidad de Oriente (Cuba) y la Universidad Veracruzana (México). Líneas de investigación: construcción de políticas públicas, desarrollo cultural comunitario, estudios sobre agendas sociales, problemas públicos y opinión pública. Alcanzó el Premio Anual de la Academia de Ciencias de Cuba en 2019 y 2020.

Viviana Muñiz-Zúñiga, Universidad de Oriente

Doctora en Ciencias de la Comunicación Social (Universidad de La Habana, 2018) y Licenciada en Periodismo (Universidad de Oriente, 2013). Profesora Asistente del Departamento de Periodismo en la Universidad de Oriente. Investiga los procesos de construcción y establecimiento de las agendas política, mediática y pública en Cuba. Ha publicado los resultados de sus estudios en reconocidas revistas académicas especializadas en Comunicación y Periodismo y realizado evaluaciones externas para revistas como Agenda Setting Journal, Revista Mexicana de Opinión Pública y Profesional de la Información. Su trabajo ha sido premiado en múltiples eventos científicos, y reconocido por instituciones como la Academia de Ciencias de Cuba.

Inés María Alfonso-Rodríguez, Radio Rebelde

Licenciada en Periodismo (2023), por la Universidad de Oriente, Cuba. Reportera de la emisora Radio Rebelde (La Habana, Cuba). Investiga los procesos de interacciones entre periodistas y públicos en redes sociales digitales, así como las relaciones entre las agendas pública y mediática en el ámbito virtual.

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Published
2025-02-26
How to Cite
Castillo-Salina Y., Muñiz-Zúñiga V. y Alfonso-Rodríguez I. M. (2025). How Do Cuban Journalists Report from Their Facebook Profiles? Agenda Setting and Journalistic Roles. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(1), 179-193. https://doi.org/10.5209/emp.98701
Section
Articles