Politics, ideology, populism and disinformation. Fact-checking Spanish parties’ political communication

Keywords: political communication, disinformation, fact-checkers, Spain, populism

Abstract

In the field of political communication, parties try to appropriate in public discourse the issues with which they are positively associated, taking advantage of their supposed competence in the resolution of certain problems. The phenomenon of disinformation can erode the axes on which the solutions to these problems are based and negatively influence citizens’ political decision-making by distorting reality. The aim of this research is to analyze the disinformation coming from Spanish political actors, to check what issues of the political agenda they focus on and if there is an ideological bias in the dissemination of false information. From a quantitative perspective, all fact-checks performed by Newtral and Maldita on false or misleading statements by politicians from October 2018 to March 2023 (n = 1,415) are analyzed. The results reveal higher disinformation in major, opposition and right-wing parties. The highest peaks are observed during election periods, especially in General Elections. Political actors disinform negatively about their rivals when they are in opposition and positively about themselves when they are in government. Each ideological bloc focuses on shoring up the issues with which people identify them, spreading false information about their opponents’ handling of these issues. These findings point to a consolidation of the use of disinformation in the political communication strategy of all parties..

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vicente Fenoll, Universitat de València

Vicente Fenoll es doctor en Comunicación Audiovisual por la Universidad de Valencia, donde ejerce como profesor en el Departamento de Teoría de los Lenguajes y Ciencias de la Comunicación desde 2014. Tiene una amplia experiencia profesional en campañas electorales y en informativos de televisión. Es miembro de los grupos de investigación DigiWorld (red de investigación de ámbito internacional para el análisis de la comunicación política en los medios sociales), CamforS (análisis comparado de la campaña electoral en los países de la Unión Europea) y MediaFlows (estudio de los flujos de comunicación en España). Sus intereses de investigación son el populismo, los medios sociales, la comunicación política y la desinformación. Ha realizado estancias de investigación en universidades de Alemania (Erfurt, Ilmenau y Mainz), Argentina (Córdoba) y Chile (Valdivia).

José Gamir-Ríos, Universitat de València

José Gamir Ríos es licenciado en Comunicación Audiovisual (UV, 2005) y Periodismo (UV, 2007). Doctor en Comunicación (UV, 2016) con Premio Extraordinario. Es Profesor Ayudante Doctor en el Departamento de Teorías de los Lenguajes y Ciencias de la Comunicación desde 2022; antes, Profesor Asociado desde 2015. Docencia en el Grado de Comunicación Audiovisual y en el Máster Universitario de Nuevos Periodismos, Comunicación Política y Sociedad del Conocimiento. José es miembro del grupo interuniversitario de I+D Mediaflows, a través del cual ha participado en tres proyectos competitivos nacionales y tres autonómicos. Sus líneas de investigación contemplan la comunicación política, la estructura de la comunicación, la desinformación y los nuevos medios audiovisuales y/o multimedia, aspectos sobre los que ha publicado artículos y capítulos en revistas indexadas y editoriales de prestigio de ámbito nacional e internacional.

Estrella Alonso-del-Barrio, Universidad de Valladolid

Estrella Alonso-del-Barrio es Doctora por la Universidad Complutense de Madrid y profesora del departamento de Historia Moderna, Contemporánea, de América y Periodismo de la Universidad de Valladolid. Tiene experiencia en prensa impresa, televisión, radio, gabinetes de prensa y redacción digital. Desde el año 2000 la mayor parte de su tiempo y esfuerzos laborales han estado centrados en las herramientas de Internet al servicio de la información.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-12-10
How to Cite
Fenoll V., Gamir-Ríos J. y Alonso-del-Barrio E. . (2024). Politics, ideology, populism and disinformation. Fact-checking Spanish parties’ political communication. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 30(4), 843-856. https://doi.org/10.5209/emp.96629
Section
Research and Documents