Incidental news consumption on Telegram

Keywords: Telegram, Consumption, news, Media, messaging platform

Abstract

Digital news consumption occurs through social media as a source of information (Digital News Report, 2023). The research explores news consumption habits on Telegram, an emerging mobile messaging platform, and determines whether users use it for information. The survey technique was used on profiles (n=500) linked to the field of communication (students, professionals, academics...). According to the users consulted, incidental consumption, in a summarized format and with headlines highlighted, prevails over extended information, while the trust or credibility of the journalistic brand represents a fundamental component in the user's choice of information consumption source on Telegram.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hada M. Sánchez Gonzales, Universidad de Sevilla

Profesora Titular en Periodismo de la Universidad de Sevilla. Dirige el Laboratorio de Proyectos en Comunicación (LabProCom), el Grupo de Investigación GIATI y la revista científica “Textual &Visual Media” de la SEP. Especializada en medios digitales; social media, rutinas y perfiles periodísticos; verificación, innovación periodística y emprendimiento digital. Es autora de un centenar de artículos y libros sobre estos temas. Participa en proyectos competitivos a nivel internacional, nacional y regional y sus resultados han tenido un impacto transfronterizo. Es investigadora del proyecto de I+D+i "Impacto de la desinformación en el periodismo: contenidos, rutinas profesionales y audiencias (DESINFOPER)”, PID2019-108956RB-I00 (Ministerio de Ciencia e Innovación de España) y del proyecto “Impacto de la desinformación en Andalucía: análisis transversal de las audiencias y las rutinas y agendas periodísticas. Desinfoand” Proyectos de Excelencia. ProyExcel_00143.

Javier Martos Moreno, University of Sevilla

Periodismo y comunicación corporativa. Doctorando Interuniversitario en Comunicación en la Universidad de Sevilla. Máster en Comunicación Institucional y Política por la Universidad de Sevilla. Ha desempeñado labores en medios (TV, radio y prensa) y gabinetes de comunicación. Ha participado como autor y ponente en varios congresos de comunicación a nivel nacional e internacional (IAMCR, SEP, Congreso Internacional de Comunicación y Pensamiento), sobre periodismo, audiencia y comunicación digital. Premio Innovación Abierta Sevilla en 2019.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-03-18
How to Cite
Sánchez Gonzales H. M. y Martos Moreno J. . (2024). Incidental news consumption on Telegram. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 30(1), 167-176. https://doi.org/10.5209/esmp.92127
Section
Research and Documents