Social Profitability of Spanish general TV chains. Application of the IRSCOM Indicator

Keywords: IRSCOM, television, channels, indicators, social profitability

Abstract

This work determines the level of social profitability of the main Spanish generalist, public and private television channels: La 1, La 2, Antena3, Cuatro, Telecinco and La Sexta, based on the implementation of the IRSCOM (Indicator of Social Profitability in Communication), a methodology that determines the level of commitment of the audiovisual media with citizens from the point of view of the common good based on five fields of activity: Management and Transparency, Human Resources, Territorial Articulation, Programming and Online Activity. Based on the reason that these media, based on the use of the spectrum as public property, are subject to responsible use of it under the premise of public service, although deregulatory policies (LGCA 7/2010 and 13/ 2022) have agreed that this requirement is only binding for publicly owned media. The results of the investigation denote a low level of social profitability in private chains and a medium level in public ones. The main deficiencies are detected in territorial articulation, programming and human resources.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Laura Barrera Jerez, Universidad de Málaga

Licenciada en Periodismo (2015) por la Universidad de La Habana (Cuba), Máster en Comunicación (2020) por la Universidad Iberoamericana de Ciudad de México y Máster en Investigación (2022) por la Universidad de Málaga (España). Sus líneas de investigación principales son: culturas profesionales del periodismo, innovación periodística, periodismo de datos, comunicación social de la ciencia, audiencias y transición ecosocial.

Manuel Chaparro Escudero, Universidad de Málaga

Periodista, catedrático de Periodismo de la Facultad de Comunicación de la Universidad de Málaga, de la que ha sido vicedecano (2002-2016). Director del grupo Laboratorio de Comunicación y Cultura LabCOMandalucía; fundador y director durante 36 años de la red EMA-RTV y del servicio de programas Onda Local de Andalucía. Sus líneas de investigación son: crítica a la comunicación para el desarrollo, transición ecosocial, medios locales y de proximidad, indicadores mediáticos y políticas públicas.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-03-18
How to Cite
Espinar Medina L. ., Barrera Jerez L. y Chaparro Escudero M. (2024). Social Profitability of Spanish general TV chains. Application of the IRSCOM Indicator. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 30(1), 71-84. https://doi.org/10.5209/esmp.91642
Section
Research and Documents