The radio industry in Spain in 2030: towards the definitive digital adaptation?

Keywords: digital adaptation, foresight, media management, radio, scenarios, Spain

Abstract

The digital transformation places radio companies in Spain at a turning point of change of stage within their industrial life cycle. In this context of high uncertainty, and from the perspective of media economics and media management, the application of prospective methodologies can help the three large private radio companies in Spain to make strategic decisions. Foresight is anticipation and the objective of this research is to provide private radio with sufficient tools to successfully address the turmoil of digital transformation. The participation of both the top managers of the radio corporations and the other main players, as well as the application of the intuitive-logics model, using qualitative and quantitative tools, allows objectifying 4 exploratory scenarios for private radio in 2030, designed based on determining factors such as: audience; advertising market; audio distribution; new digital competitors; regulatory changes; market structure; or talent attraction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francesc Robert-Agell, Universitat Internacional de Catalunya

Director de las emisoras del grupo Atresmedia Radio en Cataluña desde 2004 (Onda Cero, Europa FM y Melodia FM). Director de Radio Intereconomía en Cataluña en su etapa de lanzamiento y varios medios locales (TV Mar y Radio Marina de Blanes). Licenciado en filología catalana (UB); Máster en gestión y administración de empresas (UPC); Máster en gestión de empresas de comunicación (EAE) y Diplomado en dirección comercial y de marketing (UB). Desde 2020, doctorando en Comunicación en la Escuela de Doctorado de la UIC. Profesor asociado de distintas asignaturas en la UAB (Grado y Máster) y actualmente en la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Internacional Catalunya (desde 2012), donde imparte las asignaturas de Empresa Informativa, Estructura del Sistema Audiovisual, y Programación. Secretario general de la Asociación Catalana de Radio desde 2007.

Montse Bonet, Universidad Autónoma de Barcelona

Licenciada y doctora en Ciencias de la Información por la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), donde es profesora e investigadora en el Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat, en la Facultat de Ciències de la Comunicació. Master Internacional en e-learning por la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Miembro de la Societat Catalana de Comunicació, ECREA (European Communication Research and Education Association), y ULEPICC España (Unión Latina de Economía Política de la Información, la Comunicación y la Cultura). Sus principales líneas de investigación son las industrias culturales (especialmente la industria radiofónica), la estructura del sistema audiovisual, el servicio público audiovisual y las TIC. Ha publicado en revistas como ConvergenceThe International Journal of Research into New Media Technologies, International Journal of Communication, Javnost-The Public, European Journal of Communication, Journal of Radio & Audio Media, International Communication Gazette y Media International Australia incorporating Culture and Policy Journal, entre otras.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-12-12
How to Cite
Robert-Agell F. y Bonet M. (2023). The radio industry in Spain in 2030: towards the definitive digital adaptation?. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(4), 955-974. https://doi.org/10.5209/esmp.88680