The sustainability of fact checking in polarized times. Case study of Argentina during the pandemic

Keywords: fake news, fact checking, ideological bias, social media

Abstract

Is there a reputational cost for fact checking organizations when they correct false content that was previously shared on social networks? In this paper we describe a survey experiment implemented during the first wave of the Argentine Electoral Panel and included 5,757 respondents. The study arrives at a series of results. First, it measures the propensity to share content about the pandemic when it is ideologically congruent or dissonant with their preferences. Second, it shows that users perceive the fact checker as ideologically biased (biased perception) after being corrected. The evidence shows a greater inclination to share corrections that favor the position of the respondent (pro-attitudinal) and, on the other hand, a modest increase in the perception of ideological distance between the respondent and the fact checker when the corrections contradict their previous beliefs (counter-attitudinal).

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Author Biographies

Natalia Aruguete, Universidad Nacional de Quilmes

Natalia Aruguete es Investigadora independiente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y profesora de la Universidad Nacional de Quilmes (UNQ) y de la Universidad Austral (UA). Investiga en torno a la relación entre agendas políticas, mediáticas y públicas, teniendo en cuenta el diálogo que se establece entre los medios tradicionales y las redes sociales. Se desempeña como periodista y realiza colaboraciones para diferentes medios de comunicación. Sus últimos libros son “El poder de la agenda. Política, medios y público” (Biblos, 2015) y “Fake news, trolls y otros encantos. Cómo funcionan (para bien y para mal) las redes sociales”, en coautoría con Ernesto Calvo (Siglo XXI, 2020).

Ernesto Calvo, University of Maryland

Ernesto Calvo (Ph.D Northwestern, 2001) es Profesor de Gobierno y Política de la Universidad de Maryland y director del Laboratorio Interdisciplinario para las Ciencias Sociales Computacionales (iLCSS). Su trabajo se centra en el estudio comparado de la representación política, sistemas electorales, redes sociales y congresos. Es autor de Fake news, trolls y otros encantos: Cómo funcionan (para bien y para mal) las redes sociales (Siglo XXI, 2020), Non-Policy Politics (Cambridge U.P 2019), Anatomía Política de Twitter en Argentina (Capital Intelectual 2015), Legislator Success in Fragmented Congresses in Argentina (Cambridge U.P: 2014), y La Nueva Política de Partidos (Prometeo, 2005). Sus trabajos, los cuales han sido premiadas en múltiples ocasiones por la American Political Science Association, han sido publicados en revistas especializadas de EEUU, Europa y América Latina, incluyendo el American Journal of Political Science, Journal of Politics, British Journal of Political Science, World Politics, Electoral Studies, Legislative Studies Quarterly, Desarrollo Economico (Argentina), Politica y Gobierno (Mexico), y Dados (Brazil). Actualmente está trabajando en un libro que analiza la propagación de mensajes políticos en redes sociales.

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Published
2022-12-21
How to Cite
Aruguete N. y Calvo E. (2022). The sustainability of fact checking in polarized times. Case study of Argentina during the pandemic. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(4), 751-764. https://doi.org/10.5209/esmp.82831