The Management of the Perceived Threat to Social Identity in the Hashtag #CaravanaMigrante: a Case Study of the Narrative in Mexico

Keywords: Migrant Caravan, Social Identity, Migration, Digital Public Space, Twitter

Abstract

This article addresses the process of shaping social identity in the hashtag #CaravanaMigrante in Mexico in 2018. This fact was widely covered by the national and international media, in addition to having a heated repercussion on public opinion through the hybrid media system. The collection of analysis units on Twitter was developed through four episodes selected for their media relevance in Mexico. The analysis of the corpus was carried out through the qualitative methodology known as Thematic Analysis (Braun and Clarke, 2006; Sanderson, Frederick, and Stocz, 2016), from social psychology. The results show a greater thematization of messages aimed at an anti-racist social identity in three of the four selected episodes.The results also reveal the justifications for racist or xenophobic actions, as well as assessments of the actions and attitudes of the migrant group and see how users managed through various strategies the threat to their social identity.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ernesto Navarro López, Universidad Iberoamericana

Licenciado en Periodismo por la Universidad de Guadalajara. Maestro en Comunicación por la Universidad Iberoamericana con mención en Comunicación y Cultura Política. Doctorante en Comunicación en la Universidad Pompeu Fabra, Barcelona. Es miembro del Grupo de Investigación en Comunicación Política, Periodismo y Democracia (POLCOM-GRP) de la Universidad Pompeu Fabra y fue asistente investigación en Journalistic Role Performance Project.

Manuel Alejandro Guerrero Martínez, Universidad Iberoamericana

Director del Departamento de Comunicación de la Universidad Iberoamericana, Ciudad de México. Es Licenciado en Relaciones Internacionales por el Colegio de México, maestro en Estudios Latinoamericanos por la Universidad de Cambridge y doctor en Ciencia Política con especialidad en Comunicación Política por el Instituto Europeo Universitario, en Florencia, Italia. Vice-presidente del Consejo de Administración de ORBICOM, Red Mundial de Cátedras UNESCO en Comunicación, Miembro del Sistema Nacional de Investigadores Nivel 2, Coordinador académico del Servicio Profesional Electoral del Instituto Nacional Electoral (INE).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-02-17
How to Cite
Navarro López E. y Guerrero Martínez M. A. (2023). The Management of the Perceived Threat to Social Identity in the Hashtag #CaravanaMigrante: a Case Study of the Narrative in Mexico. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 29(1), 177-193. https://doi.org/10.5209/esmp.82816
Section
Research and Documents