Promoting Social Empowerment and Health Education from an Institutional Eebsite: a Methodological Proposal for Analysis and Measurement
- Sara Loiti Rodríguez Universidad del País Vasco (UPV/EHU) https://orcid.org/0000-0002-7283-8211
- Aingeru Genaut Arratibel Universidad del País Vasco (UPV/EHU) https://orcid.org/0000-0003-3762-3570
- Naiara Vink Larruskain Universidad del País Vasco (UPV/EHU) https://orcid.org/0000-0002-8470-3357
Abstract
Public health institutions have the duty to promote health education, through policies focused on citizens seeking their literacy and participation to achieve their well-being, both individual and social. This study aims to know the presence, quality and level of promotion of education and the informative empowerment of the Basque Health Service website. Its last two versions have been analyzed, that of 2017 and 2020 –total 1277 pages–, through a file that collects the structure and form of the information, the functions of the language, the usability of the content and the audience to which it is addressed. The change of web produces an increase in the dissemination of content that informs, educates and establishes bridges for participation. In conclusion, the messages that seek both to inform and educate in health and to promote social empowerment, take on greater communicative relevance in the new website.
Downloads
Author Biographies
Investigadora predoctoral del departamento de Periodismo (UPV EHU) y del Grupo de Investigación Consolidado del Sistema Universitario Vasco “Bitartez”; beneficiaria de la beca del Departamento de Educación del Gobierno Vasco (2019) para desarrollar su tesis. Graduada con Excelencia y Premio Extraordinario en Comunicación Audiovisual (2017) y mejor expediente académico del Máster en Comunicación Social (2018). Su principal línea de investigación se centra en el estudio de se centra en el estudio de la comunicación institucional sanitaria, y su principal desafío es determinar un método informativo eficaz y eficiente para que los mensajes estén adaptados a la sociedad, y fomentar así su empoderamiento a través de nuevas formas de comunicación como el visual thinking y la animación. En su carrera académica ha desarrollado un gran interés por la comunicación visual: ha realizado diversos cursos de visual thinking (2016, 2020), y de Big Data para la visualización de datos (2019, 2020). Ha participado en la organización de diversos congresos de semiótica (2015-2016), y actualmente forma parte del Comité Organizador del Congreso Internacional en Investigación y Transferencia en Comunicación (INTRACOM).
Miembro del Grupo de Investigación Consolidado del Sistema Universitario Vasco “Bitartez”. Licenciado en Periodismo por la Universidad de Navarra, se doctoró en Ciencias de la Información en la UPV/EHU en 2012, y forma parte del personal docente de dicha facultad como Profesor Agregado del Departamento de Periodismo. Imparte Infografía y Tecnología del Periodismo en el grado de Periodismo, y Edición Digital y Diseño Gráfico en el Máster Multimedia UPV/EITB. Ha publicado dieciséis artículos de investigación en revistas científicas y varios capítulos de libros. Su principal línea de investigación se centra en las nuevas tecnologías y en el periodismo digital, especialmente en la visualización de datos, la infografía, el diseño, y el Big Data aplicados a la comunicación.
Doctora de la Facultad de CCSS y de la Comunicación, también de la UPV/EHU con su tesis "La imagen de la mujer periodista en los informativos de televisión: percepciones de las reporteras y presentadoras de las principales cadenas españolas". Sus áreas de investigación están relacionadas con la comunicación y el género. Es licenciada en Periodismo por la UPV/EHU y postgraduada en Comunicación Multimedia y Comunicación Social por la misma Universidad. Ha trabajado diez años como periodista, fundamentalmente como redactora, reportera y editora de informativos, en diferentes cadenas de radio y televisión de grupos como Vocento, EiTB o Atresmedia y desde hace siete es responsable de comunicación de una organización social vinculada al ámbito de las migraciones, Harresiak Apurtuz.
References
Abel, S.E. & Hand, M.W. (2018). Exploring, defining, and illustrating a concept: Structural and psychological empowerment in the workplace. Nursing Forum, 53(4), 579 584. https://doi.org/10.1111/nuf.12289
Alonso Puelles, A. (2017). Qué aprendimos del sida y de la electro sensibilidad: comunidades de vulnerables y su empoderamiento. El Profesional de la Información, 26(1), 106 113. https://doi.org/10.3145/epi.2017.ene.11
Bacqué, M.H. & Biewener, C. (2013). L’emporwerment, une pratique émancipatrice?. La Découverte.
Barrio Cantalejo, I. M. & Simón Lorda, P. (2003). ¿Pueden leer los pacientes lo que pretendemos que lean? Un análisis de la legibilidad de materiales escritos de educación para la salud. Atención primaria, 31(7), 409-414. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(03)79199-9
Barrio Cantalejo, I. M., Simón Lorda, P., Melguizo, M., Escalona, I., Marijuán, M.I. & Hernando, P. (2008). Validación de la Escala INFLESZ para evaluar la legibilidad de los textos dirigidos a pacientes. Anales del Sistema Sanitario de Navarra, 31(2), 135 152. ISSN: 1137-6627.
Basagoiti, I. (coord.) (2012). Alfabetización en salud: de la información a la acción. Itaca.
Basagoiti, I., Martinez Millana, A. & Traver, V. (2017). Alfabetización en salud. En U. Cuesta, C. Peñafiel, J. L. Terrón, E. Bustamante y S. Gaspar (Coord.), Comunicación y salud (pp. 195-228). DEXTRA.
Blanco Pérez, A. & Gutiérrez Couto U. (2002). Legibilidad de las páginas web sobre salud dirigidas a pacientes y lectores de la población general. Revista Española Salud Pública, 76(4), 321-331.
Busto Salinas, L. (2016). Comunicar desde el ámbito público o privado: el caso de los hospitales. El Profesional de la Información, 25(6), 923-930. https://doi.org/10.3145/epi.2016.nov.09
Busto Salinas, L. (2019). Sanidad y redes sociales: ¿qué entidades son más activas y con cuáles interactúa más el público?. El Profesional de la Información, 28(2), e280215. https://doi.org/10.3145/epi.2019.mar.15
Calvo Calvo, M. Á. (2016). Herramientas para la participación ciudadana virtual y su desarrollo en las webs del Sistema Sanitario Público de Andalucía. Revista Española de Documentación Científica, 39(4), e152. https://doi.org/10.3989/redc.2016.4.1349
Casasús, J.M. & Núñez, L. (1991). Estilo y géneros periodísticos. Ariel.
Castillo Esparcia, A., Fernández Souto, A. B. & Puentes Rivera, I. (2020). Comunicación política y Covid 19. Estrategias del Gobierno de España. El Profesional de la información, 29(4), e290419. https://doi.org/10.3145/epi.2020.jul.19
Castro, E. M., Van Regenmortel, T., Vanhaecht, K., Sermeus, W., & Van Hecke, A. (2016). Patient empowerment, patient participation and patient centeredness in hospital care: A concept analysis based on a literature review. Patient Education and Counseling, 99(12), 1923–1939. https://doi.org/10.1016/j.pec.2016.07.026
Cerezo, P.G., Juvé Udina, M.E. & Delgado Hito P. (2016). Concepts and measures of patient empowerment: a comprehensive review. Rev. Esc. Enferm. 50(4), 664 671. http://dx.doi.org/10.1590/S0080 623420160000500018
Cobarsí Morales, J. (2018). Health informatics: tres temas clave y contexto académico profesional. Anuario Think EPI, 12, 284-291. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2018.42
Confederación Española de Organizaciones Empresariales [CEOE] (2016). El libro blanco de la sanidad. https://bit.ly/3l2uzF4
Crondahl, K. & Eklund Karlsson, L. (2016). The Nexus Between Health Literacy and Empowerment: A Scoping Review. Sage Open, April-June, 1-7. https://doi.org/10.1177/215824401664641
Cyril, S., Smith, B.J. & Renzaho, A.M.N. (2016). Systematic review of empowerment measures in health promotion. Health Promotion International, 31(4), 809–826. https://doi.org/10.1093/heapro/dav059
De Fontcuberta, M. (2003) La noticia. Pistas para percibir el mundo. Paidós.
De Vos, P., Malaise, G., De Ceukelaire, W., Pérez, D. P., Lefèvre, P. L. & Van der Stuyft, P. (2009). Participación y empoderamiento en la atención primaria en salud: desde Alma Ata hasta la era de la globalización. Medicina Social, 4(2), 127-134.
European Patient’s Forum (2015). EPF Background Brief: Patient Empowerment. European Patient’s Forum (EPF). http://www.eu patient.eu/globalassets/campaign patient empowerment/briefing_paperpatient empowerment_final_external.pdf
Fernández Díaz, E., Jambrino Maldonado, M.A. & Iglesias Sánchez, P.P. (2019). Accesibilidad web. La nueva era de las WCAG 2.1, la transición a las futuras WCAG 3.0. Gecontec: Revista española de gestión del conocimiento y la tecnología, 7(2), 43-65. https://bit.ly/37JwFXG
Gaissmaier, W., Wegwarth, O., Skopec, D., Müller, A. S., Broschinski, S. & Politi, M. C. (2012). Numbers can be worth a thousand pictures: Individual differences in understanding graphical and numerical representations of health related information. Health Psychology, 31, 288-296. https://doi.org/10.1037/a0024850
Gomis, L. (2008). Teoría de los géneros periodísticos. UOC.
González Pacanowski, T. & Medina Aguerrebere, P. (2009). Comunicación online en el sector salud: valor de la infografía. El profesional de la información, 18(4), 413-420. https://doi.org/10.3145/epi.2009.jul.08
Grijelmo, A. (1997) El estilo del periodista. Taurus.
Grijelmo, A. (2014). El estilo del periodista. Taurus.
Gutiérrez Ponce, H., Creixans Tenas, J. & Arimany Serrat, N. (2018). Características de las páginas web de los hospitales de la Comunidad de Madrid: relación entre la calidad web y la responsabilidad social corporativa. Revista Española de documentación científica, 41(1), e194. https://doi.org/10.3989/redc.2018.1.1465
Gutiérrez Ponce, H., Creixans Tenas, J. & Arimany Serrat, N. (2019). Calidad web y Buen Gobierno Corporativo en los hospitales privados de Andalucía y Cataluña. Revista Española de Documentación Científica, 42(2), e231. https://doi.org/10.3989/redc.2019.2.1582
Herlina, M. (2019). Health Empowerment: Health Service Strategies to Poor Community Around Conserved Forest. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities(MJSSH),4(8), 45 53. https://doi.org/10.47405/mjssh.v4i8.330
Hilera González, J.R., Fernández Sanz, L. & Suárez Morón, E. (2012). Evaluación de la legibilidad de webs de universidades. El profesional de la información, 21(5), 468-474. https://doi.org/10.3145/epi.2012.sep.04
Jakobson, R. (1975). Ensayos de lingüística general. Barcelona: Seix Barral
Jiménez Iglesias, L., Pérez Montoro, M. & Sánchez Gómez, L. (2017). Diseño de información digital: Revisión y clasificación de indicadores heurísticos para contenidos web. El Profesional de la Información, 26(6), 1029-1046. https://doi.org/10.3145/epi.2017.nov.03
L’Etang, J. (2008). Relaciones públicas: conceptos, práctica y crítica. UOC Press.
Ley 14 de 1986. Ley General de Sanidad. 29 de abril de 1986. BOE A 1986-10499, n. 102. https://www.boe.es/eli/es/l/1986/04/25/14/con
Ley 33 de 2011. Ley General de Salud Pública. 5 de octubre de 2011. BOE A 2011-15623, n. 240. https://www.boe.es/eli/es/l/2011/10/04/33/con
Manga, J. & Sun, J. (2020). Patient Empowerment and Electronic Health Record Systems Sharing: A Design Perspective. AMCIS 2020 Proceedings, 30.
https://aisel.aisnet.org/amcis2020/healthcare_it/healthcare_it/30
Marín Dueñas, P. P., Lasso de la Vega, C., &Mier Terán Franco, J. J. (2016). La eficacia de la web corporativa en las pequeñas y medianas empresas: un análisis de la usabilidad web. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 22(1), 431-444. http://dx.doi.org/10.5209/rev_ESMP.2016.v22.n1.52604
Marjorie Couture, E., Chouinard, M.C., Fortin, M. & Hudon, C. (2018). The relationship between health literacy and patient activation among frequent users of healthcare services: a cross sectional study. BMC Family Practice, 19(38). https://doi.org/10.1186/s12875-018-0724-7
Martínez Albertos, J.L. (1991). Curso general de redacción periodística. Paraninfo.
Martínez Vivaldi, G. (2000). Curso de redacción: Teoría y práctica de la composición y del estilo. Paraninfo.
Mayor Serrano, M.B. (2012). Comprensibilidad y utilidad. En I. Basagoiti (coord.). Alfabetización en salud: de la información a la acción (pp. 281 294). Itaca.
Medina Aguerrebere, P., González Pacanowski, T., & Medina, E. (2021). Online Brand Management in Canadian Hospitals. ZER: Revista De Estudios De Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 26(51): 13-33. https://doi.org/10.1387/zer.22667
Mogueo, A., Oga Omenka, C., Hatem, M. y Kuate Defo, B. (2021). Effectiveness of interventions based on patient empowerment in the control of type 2 diabetes in sub Saharan Africa: A review of randomized controlled trials. Endocrinol Diab Metab, 4, e00174. https://doi.org/10.1002/edm2.174
Montero Viñuales, E. (2019). Los Sistemas Sanitarios Públicos y el empoderamiento en salud del ciudadano a través de medios digitales. En D. Catalán, C. Peñafiel y J. L. Terrón. ¿Por qué la comunicación en salud es importante?: avances e investigación (pp. 377 398). Thomson Reuters, Aranzadi.
MSSSI (2016). Estrategia de Seguridad del Paciente del Sistema Nacional de Salud: periodo 2015-2020. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad, Gobierno de España. https://bit.ly/39PAQ4J
Muhith, A. Sulistyorini, L., Sutarti, T., Mallongi, A. & Mujib, H. (2019). Structural Equation Modeling: Community Empowerment on Health Status and Pregnant Women Nutritional Status. Journal of Engineering and Applied Sciences, 14(7), 2385 2392. ISSN 1816 949X.
Muñoz Catalán, E. (2020). El progresivo empoderamiento de la mujer frente a la violencia de género y las desigualdades. Cuestiones de Género: de la Igualdad y la Diferencia, 15, 423-446. http://dx.doi.org/10.18002/cg.v0i15.6032
Muñoz Egido, D. & Vianello Osti, M. (2017). Evaluación de usabilidad de los portales web de las bibliotecas universitarias españolas a partir de un modelo heurístico cognitivo emocional. Revista Española de Documentación Científica, 40(1), e165. https://doi.org/10.3989/redc.2017.1.1379
Náfradia, L., Nakamotoa, K., Csabaib, M., Papp Zipernovszkyb, O. & Schulz, P.J. (2018). An empirical test of the Health Empowerment Model: Does patient empowerment moderate the effect of health literacy on health status?. Patient Education and Counseling, 101, 511-517. http://dx.doi.org/10.1016/j.pec.2017.09.004
Náfradia, L., Nakamotoa, K., Csabaib, M., Papp Zipernovszkyb, O. & Schulz, P.J. (2018). An empirical test of the Health Empowerment Model: Does patient empowerment moderate the effect of health literacy on health status?. Patient Education and Counseling, 101, 511 517. http://dx.doi.org/10.1016/j.pec.2017.09.004
Nielsen, J. (1993). Usability Engineering. Morgan Kaufmann.
Nielsen, J. (1994). Heuristic evaluation. En J. Nielsen y Mack, R. L. (Eds.) Usability inspection methods (pp. 25-62). Editorial John Wiley & Sons. ISBN: 0471018775
Nielsen, J. (1999). Designing Web Usability: The Practice of Simplicity. New Riders Landmark Series.
Nielsen, J. & Loranger, H. (2006). Usabilidad. Prioridad en el Diseño Web. Anaya.
Nielsen, J. & Tahir, M. (2002) Usabilidad de páginas de inicio: análisis de 50 sitios web. Pearson Educación
Nielsen, R. K., Fletcher, R., Newman, N., Brennen, J. S. & Howard, P. N. (2020) Navigating the ‘Infodemic’: How People in Six Countries Access and Rate News and Information about Coronavirus. Reuters Institute for the Study of Journalism, University of Oxford. https://bit.ly/3l238eI
Okan Gil, Y., Galesic, M. & Garcia Retamero, R. (2016). How people with low and high graph literacy process health graphs: Evidence from eye tracking. Journal of Behavioral Decision Making, 29(2-3), 271-294. https://doi.org/10.1002/bdm.1891
OMS y UIT (2012). Conjunto de herramientas para una estrategia de eSalud nacional. Organización Mundial de la Salud y Unión Internacional de Telecomunicaciones. https://bit.ly/3wpGUZu
ONTSI & MIET (2016). Los ciudadanos ante la en Sanidad. Opiniones y expectativas de los ciudadanos sobre el uso y aplicación de las TIC en el ámbito sanitario. Observatorio Nacional de las Telecomunicaciones y de la Sociedad de la Información y Ministerio de Industria, Energía y Turismo. https://bit.ly/3FICYr4
Osakidetza (2017). Retos y proyecto estratégicos de Osakidetza: 2017-2020. https://bit.ly/3Pfuv2M
Parratt, S. (2017). Manual práctico de redacción periodística. Síntesis.
Pastor Sánchez, J. A. (2010). Bases para un Diseño Web Integral a través de la convergencia de la Accesibilidad, Usabilidad y Arquitectura de la Información. Scire, 16(1), 65-80. ISSN: 1135 3716
Pedraza Jiménez, R., Codina, L. & Guallar, J. (2016). Calidad en sitios web: método de análisis general, ecommerce, imágenes, hemerotecas y turismo. UOC.
Peñafiel, C., Ronco, M., & Echegaray, L. (2017). Jóvenes, salud e Internet. Percepción, actitud y motivaciones de los jóvenes ante la información de salud. Revista Latina de Comunicación Social, 72, 1317-1340. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1221
Pérez Montoro, M. (2021). Comunicación visual de una emergencia sanitaria mundial: el caso de la Covid 19. Anuario ThinkEPI, 15, e15d01. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2021.e15d01
Piñeiro Naval, V., Igartua, J. J. & Marañón, F. (2017). El diseño de las sedes web municipales de España. Una propuesta metodológica para su análisis. Revista Española de Documentación Científica, 40(1), e164. https://doi.org/10.3989/redc.2017.1.1368
Porroche Escudero, A. (2016). Empoderamiento: el santo grial de las campañas de cáncer de mama. Revista Internacional de Sociología, 74(2), e031. http://dx.doi.org/10.3989/ris.2016.74.2.031
Quiñones Otey, D. & Rusu, C. (2017) How to Develop Usability Heuristics: A Systematic Literature Review. Computer Standards & Interfaces, 53, 89-122. https://doi.org/10.1016/j.csi.2017.03.009
Quiñones Otey, D. & Rusu, C. (2019) Applying a methodology to develop user eXperience heuristics. Computer Standards & Interfaces, 66, 103345. https://doi.org/10.1016/j.csi.2019.04.004
Ríos Hernández, I. (2009). Influencias del lenguaje y origen de un lector en la comprensión de mensajes de comunicación en salud y en la formación de actitud e intención hacia la realización de una conducta preventiva. [Tesis doctoral, Universidad Pompeu Fabra]. https://bit.ly/3yBBz3R
Ríos Hernández, I.N. (2017). Un acercamiento a la legibilidad de textos relacionados con el campo de la salud. Chasqui, 135, 253-273. https://doi.org/10.16921/chasqui.v0i135.289
Rodríguez Beltrán, M. (2009). Empoderamiento y promoción de la salud. Revista de Salud, 14, 20-31.
Rubia Vila, F.J. (Coord.). (2011). El Libro Blanco sobre el Sistema Sanitario Español. Academia Europea de Ciencias y Artes.
Sufyanti Arief, Y., Nursalam Ugrasena, I., & Rukmini Devy, S. (2019). Health Status Condition on Children with Leukemia Through Family Centered Empowerment Model Indian Journal of Public Health Research y Development, 10(8), 2676 2680. https://doi.org/10.5958/0976 5506.2019.02273.3
Tilkin, C., De Winter, M., Ketterer, F., Etiennne, A.M. , Vanmeerbeek, M. & Schoenaers, F. (2020). Considering Patients’ Empowerment in Chronic Care Management: A Cross Level Approach. Eur. J. Investig. Health Psychol. Educ. 10, 134 142. https://doi.org/10.3390/ejihpe10010012
Tur Viñes, V. & González Río, M. J. (2020). Is YouTube being used to its full potential? Proposal for an indicator of interactivity for the top YouTuber content in Spanish. Communications, De Gruyter. https://doi.org/10.1515/commun-2019-0127
Van Dijk, T. (1984). Texto y contexto. Cátedra.
Van Dijk, T. (1990). La noticia como discurso. Comprensión, estructura y producción de la información. Paidós.
Van Manen, M. J., Van't Spijker, A., Tak, N. C., Baars, C. T., Jongenotter, S. M., Van Roon, L. R., Kraan, J., Hoogsteden, H. C. & Wijsenbeek, M. S. (2017). Patient and partner empowerment programme for idiopathic pulmonary fibrosis. European Respiratory Journal, 49(4), 1601596. https://doi.org/10.1183/13993003.01596 2016
WHO (2012). Health 2020: policy framework and strategy. World Health Organization Regional Office of Europe. https://bit.ly/3FMwDLe
WHO (2020, julio 20). Quality health services. https://bit.ly/3FF7v92
Wiggins, N. (2011). Popular Education for Health Promotion and Community Empowerment: A Review of the Literature. Health Promotion International, 27(3), 356-371. https://doi.org/10.1093/heapro/dar046
Article download
License
In order to support the global exchange of knowledge, the journal Estudios sobre el Mensaje Periodístico is allowing unrestricted access to its content as from its publication in this electronic edition, and as such it is an open-access journal. The originals published in this journal are the property of the Complutense University of Madrid and any reproduction thereof in full or in part must cite the source. All content is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 use and distribution licence (CC BY 4.0). This circumstance must be expressly stated in these terms where necessary. You can view the summary and the complete legal text of the licence.