The Influence of the Digital Ecosystem on the Sports Press in Spain: Media, Users and Pandemic

Keywords: sports journalism, digital ecosystem, digital media, technology

Abstract

The objective of this research is based on the hypothesis that there are enough technological reasons to suggest that the digital ecosystem has influenced journalism in general and sports journalism in particular. In this sense, it is important to clarify how the elements that constitute the personality of this new digital ecosystem influence the audience. To do this, we have made an interactive map that has allowed us to measure the penetration of digitization in the world of sports journalism and the possible influence of the pandemic. The main conclusion is that there is a general increase in users of technology use in January 2020 compared to January 2019. Of the observed media, only a few decrease the number of users in the period studied and most of them maintain or increase the users, so we conclude that the digital ecosystem plays a decisive role in the consumption of sports media.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Humberto Martínez-Fresneda Osorio, Universidad Francisco de Vitoria (España)

Humberto Martínez-Fresneda Osorio. Profesor Titular de Tecnología de la Información. Doctor en Ciencias de la Información por la Universidad Complutense de Madrid (Diciembre 2000). Director del Grado en Periodismo de la Facultad de Ciencias de la Información en la universidad Francisco de Vitoria. Valoración positiva del tramo de investigación 2002-2010 (1 sexenio). Ha dirigido durante 8 años (2004-2012) la revista científica Comunicación y Hombre, revista interdisciplinar de Ciencias de la Comunicación y Humanidades de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Francisco de Vitoria. Entre otras responsabilidades, ha sido Director de Comunicación del ICCE, Director de Publicaciones del Grupo Dirigentes, Redactor Jefe de la revista Dirigentes, Director de la revista Universitarios Hoy, Jefe del Gabinete de Prensa de la Confederación de Centros “Educación y Gestión” y Asesor Técnico del Ministerio de Educación y Ciencia

Francisco Javier Davara Torrego, Universidad Francisco de Vitoria

Francisco Javier Davara Torrego. Doctor en Ciencias de la Información por la Universidad Complutense de Madrid. Profesor Agregado de la Facultad de Ciencias de la Comunicación de la Universidad Francisco de Vitoria de Madrid. Experto en investigaciones relativas al análisis de los mensajes informativos, los sistemas, las estructuras y modos de información. Miembro del Grupo de investigación sobre “Usos formativos e identidad narrativa de los videojuegos” y del Observatorio de Mensajes Periodísticos (OMP). Participación en el proyecto MediaLab-CM "Medialab Madrid como modelo de laboratorio transversal: Arte, Ciencia, Tecnología, Sociedad + Sostenibilidad para la Agenda Digital". H2019/HUM-5740. Miembro de la Sociedad Española de Periodística

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-02-04
How to Cite
Martínez-Fresneda Osorio H. y Davara Torrego F. J. (2022). The Influence of the Digital Ecosystem on the Sports Press in Spain: Media, Users and Pandemic. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(1), 143-154. https://doi.org/10.5209/esmp.77506
Section
Research and Documents