Spanish Newspapers on Facebook and Engagement: Issues, News Values, Sensationalism and Emotional Reactions

Keywords: Facebook, engagement, newspapers, sensationalism, news values

Abstract

This research analyzes the relationship between news topics, news values and sensationalism in Facebook and user's engagement with. Content analysis is carried on a sample (n= 2,821) of Facebook posts published by six Spanish news media (El País, El Mundo, La Vanguardia, El Confidencial, El Diario and El Español). Our analysis found different tendencies for different engagement attitudes (sharing, liking, commenting and emotional reactions). User comments are mainly driven by news about government and politics and by those stories focused on news values such as proximity, timeliness, social significance, usefulness and elite people. Facebook “Likes” were more frequent on sports articles and the most shared stories were charactersed by a sensationalist framing. As a prospective research line, we propose further studies to consider different topical categories to provide a wider and fuller picture of the news users engagement phenomenon in the social media environment.

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Author Biographies

Francisco Segado Boj, Universidad Complutense de Madrid

Francisco Segado-Boj es Profesor Ayudante Doctor en el departamento de Periodismo y Comunicación Global de la Universidad Complutense de Madrid. Está acreditado como investigador I3 y como Profesor Titular de Universidad. Es codirector del Grupo de Investigación “Historia y Estructura de la Comunicación y el Entretenimiento”. Sus líneas de trabajo son el periodismo digital, las redes sociales y la comunicación científica y académica. Tiene reconocidos dos sexenios de investigación por la CNEAI.

María-Ángeles Chaparro-Domínguez, Universidad Complutense de Madrid

María-Ángeles Chaparro-Domínguez es Profesora Ayudante Doctora en el departamento Periodismo y Comunicación Global de la Universidad Complutense de Madrid. Cuenta con la acreditación de Profesora Titular de Universidad de ANECA y con un sexenio de investigación reconocido por la CNEAI. Ha sido investigadora invitada en el centro SINTEF de Oslo (Noruega) y ha publicado una treintena de artículos en revistas como Journalism Practice, Global Media and Communication, Young o Nordicom Review. En los últimos años ha participado como investigadora en cuatro proyectos I+D+i financiados por el Ministerio de Ciencia e Innovación

Juan-Manuel González-Aguilar, Universidad Internacional de la Rioja

Juan-Manuel González-Aguilar es becario predoctoral en la Universidad Internacional de la Rioja. Cursó el máster en Patrimonio Audiovisual en la Universidad Complutense de Madrid (2016-2017). Sus líneas de investigación se centran en la programación televisiva y recientemente en la información memética como creadora de identidades colectivas. Forma parte del grupo de investigación Historia y estructura de la comunicación y del entretenimiento de la Universidad Complutense de Madrid. Los resultados de sus estudios se han publicado en las revistas: Documentación de las Ciencias de la Información, Historia y Comunicación Social y Continuum: Journal of Media and Cultural Studies. 

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Published
2022-05-11
How to Cite
Segado Boj F., Chaparro-Domínguez M.-Á. y González-Aguilar J.-M. (2022). Spanish Newspapers on Facebook and Engagement: Issues, News Values, Sensationalism and Emotional Reactions. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28(2), 417-431. https://doi.org/10.5209/esmp.75526
Section
Articles