The videogame as a specialised area of journalism. Distinctive features and career perspectives for a growing sector

Keywords: Specialised press, new journalistic profiles, esports, video games journalism

Abstract

The growing interest in video games and esports can generate a source of employment for future journalists, although these new jobs opportunities will require a multidisciplinary professional profile in a difficult context. This research starts from the systematic review of the scarce scientific bibliography that exists on this subject and opts for a mixed methodology in which qualitative techniques are alternated with semi-structured interviews to professionals of recognized prestige within the video game press, and quantitative ones, reflected in the realization of an online questionnaire with closed and categorical questions to journalists from this sector. The conclusions allow us to advance that the majority of journalists dedicated to inform about these questions do it in specialized media and only a third of them have there their main source of income. They demand a specific subject on technology in University Communication Sciences studies and believe that streaming video platforms will be the preferred ones by users in the next years.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isaac López Redondo, Universidad de Sevilla

Isaac López-Redondo (Montilla, 1977) es periodista y profesor en la Facultad de Comunicación de Sevilla, donde imparte las asignaturas de Redacción Periodística Prensa y Géneros y Estilos Periodísticos. Tras su paso por El Correo de Andalucía y El Día de Córdoba, la mayor parte de su trayectoria como periodista ha transcurrido en Canal Sur Televisión, donde ha trabajado como redactor y presentador en diferentes espacios de los servicios informativos.  Desde 2012 es doctor en periodismo con una tesis sobre el tratamiento del videojuego en la prensa escrita y digital. Es cofundador de la editorial Héroes de Papel, donde ha editado y corregido cerca de un centenar de obras dedicadas al videojuego y la cultura popular. En la actualidad compagina su tarea como editor con la investigación académica. Es autor de diversas ponencias, conferencias y artículos científicos sobre periodismo y videojuegos, así como de los libros Cosas que cuentan, ¿Qué es un videojuego? Claves para entender el mayor fenómeno cultural del siglo XXI y La certeza de empezar. Antología de textos periodísticos. Ha coordinado también la obra colectiva La mirada del periodista

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2021-01-20
How to Cite
López Redondo I. (2021). The videogame as a specialised area of journalism. Distinctive features and career perspectives for a growing sector. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27(1), 319-332. https://doi.org/10.5209/esmp.72248