The production of music TV shows in the Spanish public television (1990-2010): the rise of talent shows

Keywords: Public Television; music TV shows; talent show; production; scheduling.

Abstract

The aim of this article is to offer a journey through the history of the production of musical programmes on Spanish public television during the period 1990-2010. For this purpose, the digital historical archive of Radio Televisión Española has been consulted as a primary source. Besides, the information has been completed with the analysis of secondary sources such as television sections of the national press, specialized publications on television and online databases such as IMDb. Following an inductive research method, the conclusions derived from this study confirm our hypotheses. Firstly, the musical genre has undergone a transformation process due to its hybridization with other types of content such as varieties, game shows or reality shows, becoming the current talent show. And secondly, the musical offer of the Spanish public television does not differ a lot from that programmed by the main private operators, especially in prime time. TVE's commitment to musical talent shows has been a cornerstone in the evolution of the musical genre in contemporary Spanish television.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Enrique Guerrero Pérez, Universidad de Navarra

Enrique Guerrero es profesor titular de Universidad y secretario académico del Departamento de Cultura y Comunicación Audiovisual en la Universidad de Navarra. Cuenta con un doctorado en Comunicación Audiovisual con premio extraordinario por una tesis sobre la estandarización de la producción de programas de entretenimiento para televisión. Ha sido profesor visitante en la Universidad de California Los Angeles (EE.UU.), la Universidad de Bournemouth (Reino Unido), la Universidad de Texas en Austin (EE.UU.) y la Universidad de Piura (Perú). Su investigación se centra en el impacto de la digitalización y la innovación tecnológica en la industria audiovisual, especialmente en el desarrollo de proyectos, en los estándares de producción de contenidos de entretenimiento y en los hábitos de visionado de la audiencia. Además, es miembro de la Academia de las Ciencias y las Artes de Televisión (ATV) y autor de numerosos artículos, capítulos y libros.

Patricia Diego, Universidad de Navarra(España)

Patricia Diego es doctora en Comunicación por la misma universidad en la que recibió el Premio Extraordinario de doctorado por la tesis “La producción de ficción televisiva en España (1990-2002): Evolución histórica, industria, mercado”. Es profesora Titular e imparte las asignaturas “Producción de ficción televisiva (series)” y “Fundamentos de producción y gestión” entre otras. Ha sido investigadora visitante en las universidades de Westminster (Londres) y en Cork (Irlanda). Actualmente es directora del Departamento de Cultura y Comunicación Audiovisual y miembro de la Academia de las Ciencias y las Artes de Televisión (ATV).

Su área de investigación se centra en la industria y el mercado de las series de televisión en España, así como en el estudio de los estándares de producción. Ha publicado diversos artículos y colaboraciones en libros sobre esta materia. Destaca el libro La ficción en la pequeña pantalla. Cincuenta años de series en España, Eunsa.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2020-04-04
How to Cite
Guerrero Pérez E. y Diego P. (2020). The production of music TV shows in the Spanish public television (1990-2010): the rise of talent shows. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(2), 597-609. https://doi.org/10.5209/esmp.67935