Methodology to evaluate institutional communication on university websites

Keywords: communication, web content, Institutional Communication Indicator, university, ranking

Abstract

The objective of this research is to evaluate the level of adaptation of organizational communication on university websites and determine what factors are related to that level. For this, it is proposed a methodology that consists of content analysis and the creation of an Institutional Communication Indicator –ICI–. Also, data was collected from a tool that automatically evaluates web quality. There are analyzed 120 websites -from the first 60 universities in world rankings and from the 60 accredited universities in Ecuador. Among the results, it is highlighted that the ICI is correlated with academic quality rather than web quality. The best institutions value the portals as a strategic communication resource to obtain online and offline results. Most of the good practices are available to universities that wish to be more competitive.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Graciela Segura-Mariño, Universidad de Málaga

Diseñadora con mención en Comunicación Visual, Licenciada en Ciencias de la Educación mención Inglés, Máster en Mercadotecnia/Marketing. Estudiante de Doctorado en Educación y Comunicación Social por la Universidad de Málaga. Responsable de marketing en la Dirección de Promoción y Comunicación y profesora titular auxiliar I en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Santo Domingo.

Valeriano Piñeiro-Naval, Universidade da Beira Interior

Es licenciado en Publicidad y Relaciones Públicas (Universidad de Vigo, 2008) y en Comunicación Audiovisual (Universidad de Salamanca, 2009). Doctor Europeus en Comunicación Audiovisual, Revolución Tecnológica y Cambio Cultural por la Universidad de Salamanca (2015), es miembro integrado, desde noviembre de 2016, de la Unidad de I&D LabCom.IFP – Comunicação, Filosofia e Humanidades de la Universidade da Beira Interior, donde disfruta de una beca nacional de postdoctorado de la Fundação para a Ciência e a Tecnologia (Ref. SFRH/BPD/122402/2016) de Portugal. Asimismo, es miembro oficial, desde 2009, del Observatorio de los Contenidos Audiovisuales, Grupo de Investigación Reconocido de la Universidad de Salamanca. Sus principales líneas de investigación se centran en las dinámicas que se establecen entre la cultura, el patrimonio y el turismo en la Sociedad Digital, la comunicación institucional y la metainvestigación en comunicación.

Cristhian Marcelo Moreira-Cedeño, Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Santo Domingo

Licenciado en Comunicación Social mención en Periodismo para prensa, radio y televisión y Magíster en Comunicación e Industrias Creativas. Doctorando en Comunicación e Información Contemporánea por la Universidad Santiago de Compostela, España. Responsable de la Comunicación Institucional en la Dirección de Promoción y Comunicación y Profesor Titular Auxiliar de Audiovisual, Producción de Televisión, Redacción de guiones y Fotografía en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Santo Domingo. Productor Audiovisual Independiente especialista en edición de vídeos.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2020-05-13
How to Cite
Segura-Mariño A. G., Piñeiro-Naval V. y Moreira-Cedeño C. M. (2020). Methodology to evaluate institutional communication on university websites. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(3), 1217-1228. https://doi.org/10.5209/esmp.65418
Section
Articles