Towards a critical theory of sports journalism: (de)commodification of the profession, information and audiences

Keywords: Sports journalism, critical theory, commodification, political economy of communication

Abstract

In recent decades, a rich body of critical research on sports journalism has been developed which, however, has not yet led to the explicit formulation of a critical theory of this news specialization. In this article we want to contribute to fill this gap by presenting some foundations for the development of such a theory. Based on a theoretical framework and a dialectical critical methodology, we discuss and articulate the explanatory, normative and practical dimensions of the critical theory of sports journalism. To do so, we start from a classic entry point of critical theory such as the concept of commodification. In this case, we focus on the commodification of the profession, information and audiences of sports journalism, which allows us to address journalistic production, content, distribution and consumption. Critical theory explains that there is a hegemonic synergy between the difficulty of the profession to maintain its cultural authority, the production of commercial and uncritical information, and the treatment of audiences as consumers. At the same time, it shows the importance of a normative approach that favors the decommodification of the different dimensions of sports journalism. Finally, critical theory seeks to feed back with fair collective practices, so we collect experiences of independent sports journalism that try to move away from mercantile logic. We conclude that this theoretical framework is oriented towards the expansion of creative freedom in sports journalism under conditions of equality and diversity, but we point out that there is a theoretical-practical need for the design of public policies that allow for structural reforms of democratization and humanization of media systems.

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Author Biographies

Joan Pedro Carañana, Universidad Complutense de Madrid

Profesor Permanente Laboral en el Departamento de Periodismo y Nuevos Medios de la Universidad Complutense de Madrid y Doctor Europeo en Comunicación, Cambio Social y Desarrollo por la misma universidad (Premio Extraordinario de Doctorado). Vocal de la junta directiva de la Unión Latina de Economía Política de la Información, la Comunicación y Cultura (ULEPICC) y miembro del grupo de investigación Semiótica, Comunicación y Cultura. Ha co-editado cinco libros, que incluyen The Propaganda Model Today: Filtering Perception and Awareness, Communicative Justice in the Pluriverse: An International Dialogue y Political Economy of Media and Communication. Methodological Approaches. Sus intereses de investigación giran en torno al rol de la cultura, la comunicación y la educación en el cambio social.

Israel V. Márquez, Universidad Complutense de Madrid

Doctor Europeo en Ciencias de la Información por la Universidad Complutense de Madrid (Premio Extraordinario de Doctorado) y Máster en Sociedad de la Información y el Conocimiento por la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Ha sido Investigador Predoctoral FPU en el Departamento de Periodismo III de la UCM e Investigador Postdoctoral Juan de la Cierva en el Departamento de Artes y Humanidades de la UOC. En la actualidad es Profesor Contratado Doctor en el Departamento de Periodismo y Nuevos Medios de la UCM y miembro del grupo de investigación Semiótica, Comunicación y Cultura. Ha publicado diversos artículos sobre cultura digital y nuevos medios en revistas indexadas y volúmenes colectivos, y ha participado en numerosos congresos nacionales e internacionales. 

Toby Miller

Profesor Distinguido del Tecnológico de Monterrey (Campus de Guadalajara) y Research Professor en University of California, Riverside (UCR). Fue profesor en la UCR durante una década y en la New York University durante once años y ha sido Profesor Visitante en la Universidad Rey Juan Carlos y la Universidad Complutense de Madrid. Es autor y coordinador de más que 50 libros y su obra está traducida al español, chino, portugués, japonés, turco, alemán, italiano, farsi, francés, y sueco. Sus volúmenes más recientes son Why Journalism? A Polemic (2024), A COVID Charter, a Better World (2021), Violence (2021), The Persistence of Violence: Colombian Popular Culture (2020) y How Green is Your Smartphone? (con Richard Maxwell, 2020). 

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Published
2025-11-25
How to Cite
Pedro Carañana J., V. Márquez I. . y Miller T. . (2025). Towards a critical theory of sports journalism: (de)commodification of the profession, information and audiences. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(4), 853-864. https://doi.org/10.5209/esmp.103700