Data journalism in sports media and web visibility: evaluation using the SEOVisFrame framework

Keywords: Data journalism, sports journalism, data visualisations, search engine optimization (SEO)

Abstract

Data visualizations, which have established themselves as tools with great narrative potential, face the challenge of being visible in the algorithmic environments of search engines. Scholarly literature has paid limited attention to their search engine optimisation (SEO), which restricts their reach and impact. This study examines the relationship between the narrative and technical features of data visualisations in sports journalism and their level of optimisation for search engines, using the SEOVisFrame methodological framework. The study aims to: a) validate the applicability of the framework; b) assess the compliance of an international sample of visualisations with SEO indicators; c) identify best and worst SEO practices; d) analyse differences according to media type or country of origin; and e) compare the findings with those of previously evaluated generalist journalistic products. An evaluation was conducted using the SEOVisFrame framework on 98 award-winning visualisations published between 2021 and 2023. The framework includes 33 indicators grouped into five dimensions: content SEO, technical SEO, SEO for graphic components, EEAT factors, and off-page SEO. Technical SEO showed the highest compliance rate (84.26 %), followed by content SEO (69.42 %). In contrast, EEAT factors (24.27 %) and off-page SEO (12.51 %) revealed significant shortcomings. Best practices focused on technical performance and basic semantic structure, while major weaknesses were identified in accessibility, transparency, and external authority.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rubén Alcaraz-Martínez, Universidad de Barcelona

Doctor en Ingeniería y Tecnologías de la Información, máster en Gestión de Contenidos Digitales y diplomado en Biblioteconomía y Documentación. Es profesor del Departamento de Biblioteconomía, Documentación y Comunicación Audiovisual de la Universidad de Barcelona. Miembro del Centro de Investigación en Información, Comunicación y Cultura de la Universitat de Barcelona (CRICC) y del grupo de innovación docente Adaptabit de la misma universidad. Sus líneas de investigación se centran en el posicionamiento web (SEO), la accesibilidad digital y las tecnologías aplicables al área de la humanidades digitales.

Mari Vállez, Universidad de Barcelona

Profesora Agregada en la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals de la Universitat de Barcelona. Doctora en Comunicación Social por la Universitat Pompeu Fabra (2015). Es miembro del Centro de Investigación en Información, Comunicación y Cultura de la Universitat de Barcelona (CRICC) y del grupo de investigación CBDC de la UB. Su investigación y su labor docente se centra en las áreas de calidad web y visibilidad web.

Raquel Escandell-Poveda, Universidad de Alicante

Docente en el Departamento de Comunicación y Psicología Social de la Universidad de Alicante. Doctora con Premio Extraordinario por la Universidad de Alicante en el programa de Empresa, Economía y Sociedad, línea de Comunicación, Comportamiento y Sociedad y licenciada en Publicidad y Relaciones Públicas. Sus líneas de investigación se desarrollan en torno al posicionamiento en buscadores (SEO) y la visibilidad web, las estrategias de comunicación digital, las competencias y los perfiles profesionales. Hasta 2024 compatibilizó su labor docente e investigadora durante veinte años como consultora en comunicación de marketing digital.

Diana Bajaña-Cedeño, Universidad de Barcelona

Investigadora predoctoral en la Facultat d’Informació i Mitjans Audiovisuals de la Universitat de Barcelona, máster en Gestión de Contenidos Digitales y licenciada en Diseño y Producción Audiovisual por la Escuela Superior Politécnica del Litoral (ESPOL), Ecuador. Su línea de investigación se centra en el análisis del SEO, la visibilidad y el tratamiento mediático de los informes educativos internacionales, integrando enfoques de transparencia, inteligencia artificial y comunicación pública. Desempeña labores docentes en la Universitat de Barcelona y colabora como responsable de comunicación en el Observatorio de Cibermedios de la Universitat Pompeu Fabra.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-11-25
How to Cite
Alcaraz-Martínez R., Vállez M., Escandell-Poveda R. y Bajaña-Cedeño D. (2025). Data journalism in sports media and web visibility: evaluation using the SEOVisFrame framework. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(4), 979-991. https://doi.org/10.5209/esmp.103385