Artificial intelligence as a driver of media innovation: technical appropriation, editorial caution

Keywords: artificial inteligence, journalism, innovation, media, digital transformation
Agencies: Ministry of Science and Innovation, Basque Government, University of the Basque Country (UPV/EHU)

Abstract

Artificial intelligence is profoundly transforming work in the media sector, reshaping not only production routines but also professional profiles and the internal organisation of newsrooms. This study examines how media outlets in the Basque Country are integrating AI, with the aim of identifying the innovative practices being developed and understanding their impact across the different stages of journalistic work. To this end, a mixed-methods approach was adopted, combining in-depth interviews with nine professionals from six Basque media organisations and a survey of 504 active journalists and media professionals. The analysis was structured around the three classic phases of the journalistic process: information gathering, content production, and distribution. The findings reveal a cautious adoption of AI in news-related activities, as its use is primarily focused on auxiliary tasks such as automatic transcription, text editing, or translation. While some innovative experimental initiatives have been identified—such as voice cloning in narrative products—these have mostly emerged in peripheral, non-news contexts. Moreover, despite the early development of corporate strategies, internal regulations, and bespoke applications, the implementation of artificial intelligence largely continues to rely on solutions provided by major tech platforms and on the individual initiative of professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Barbara Sarrionandia, Universidad del País Vasco

Barbara Sarrionandia es licenciada en Periodismo por la Universidad de Navarra y obtuvo el Máster Universitario en Formación del Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanzas de Idiomas, con especialidad en Geografía e Historia, por la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR). Ha realizado el curso ejecutivo European Political Economy and Finance impartido por la London School of Economics and Political Science (LSE) y actualmente cursa el programa de Doctorado en Comunicación Social en la UPV/EHU, donde centra su investigación en inteligencia artificial, desinformación y alfabetización mediática. A lo largo de dos décadas, ha desarrollado su trayectoria profesional en medios de comunicación e instituciones tanto a nivel estatal como internacional. ORCID: https://orcid.org/0009-0006-0053-3730

Simón Peña-Fernández, Universidad del País Vasco

Profesor Pleno en el Departamento de Periodismo de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Sus principales líneas de investigación son el ciberperiodismo, la comunicación digital y la inteligencia artificial. Es el Investigador Principal, junto con Koldobika Meso, del proyecto de investigación «Impacto de la inteligencia artificial y los algoritmos en los cibermedios, los profesionales y las audiencias» (PID2022-138391OB-I00), financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación. ORCID: https://orcid. org/0000-0003-2080-3241

Jesús Ángel Pérez-Dasilva, Universidad del País Vasco

Profesor Pleno en el Departamento de Periodismo de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Sus principales líneas de investigación son el ciberperiodismo, la comunicación social, las redes Sociales y la innovación social. Es el Investigador Principal del Proyecto «Impacto de la inteligencia artificial en los medios de comunicación vascos y sus profesionales» (US 23/10), financiado por la UPV/EHU. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3383-4859

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-09-10
How to Cite
Sarrionandia B., Peña-Fernández S. y Pérez-Dasilva J. Á. (2025). Artificial intelligence as a driver of media innovation: technical appropriation, editorial caution . Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(3), 603-613. https://doi.org/10.5209/emp.102961
Section
Articles