An empirical analysis of commercial overload on social networks and triggers of advertising literacy

Keywords: advertising literacy, social networks, advertising saturation, influencers, advertising formats

Abstract

Social networks have become an important part of our daily lives and a fundamental tool for brands to communicate with their potential audience. Paid communications coexist with users' own content, creating ambiguity around the purpose of messages. In addition, influencers often fail to make the intention of their publications clear, despite their significant influence on advertising investment. The study aims to determine the presence of commercial content on social networks, how users correctly identify it, and the effect of contextual variables on the classification of advertising versus organic content. An ethnographic study was used, as well as content analysis. The results reveal an overwhelming amount of advertising on social networks, which exceeds the volume of ads in other media and the limits set by legislation. Users have limited ability to distinguish between advertising and organic content. Only one in two pieces of advertising content is detected, particularly in communications from known friends and profiles they follow, in less intrusive formats and in less obvious locations, such as the Reels feed. These results highlight the need for greater regulation of the digital environment, alongside advertising literacy policies that encourage responsible consumption.

 

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Author Biographies

Ana Pastor Rodríguez, Universidad de Valladolid

Doctora Cum Laude por la Universidad de Valladolid, Licenciada en Publicidad y Relaciones Públicas y Graduada en Maestro de Educación Primaria. Anteriormente ha desarrollado su labor profesional en agencias de medios, trabajando para anunciantes como Vodafone, Unilever, Chanel, Pfizer o Pascual, entre otros. Su área de investigación son las redes sociales y la publicidad

Belinda de Frutos Torres, Universidad de Valladolid

Doctora en Psicología por la Universidad Autónoma de Madrid en el Departamento de Psicología Social y Metodología. Profesora Titular de Universidad en la Universidad de Valladolid, imparte docencia en el grado en Publicidad y Relaciones Públicas. Especializada en los medios de comunicación de masas y su uso publicitario, su investigación está focalizada en las competencias digitales, alfabetización mediática, medios interactivos: conectividad y redes sociales. 

Noemí Martín García, Universidad de Valladolid

Doctora Cum Laude por la Universidad de Valladolid, Licenciada en Publicidad y RR.PP. por la Universidad Complutense de Madrid. Desarrolló su carrera profesional como Planificadora de Medios Publicitarios durante diez años en las agencias de medios Havas Media y Mindshareworld. Desde 2018 es profesora de la asignatura de Investigación de la eficacia publicitaria y Los medios publicitarios: investigación, planificación y gestión en el Grado de Publicidad y RR.PP. de la Universidad de Valladolid. Es autora de varios capítulos de libros y artículos sobre la relación de la publicidad con los diferentes medios de comunicación.

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Published
2025-09-10
How to Cite
Pastor Rodríguez A., de Frutos Torres B. . y Martín García N. (2025). An empirical analysis of commercial overload on social networks and triggers of advertising literacy. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 31(3), 765-775. https://doi.org/10.5209/emp.102673
Section
Articles