Insect, spacecraft and cathedral: graphic reconstitution and analysis of the set design for the U2 360° Tour

Keywords: ephemeral architecture, concert, scenography, Mark Fisher, Stufish

Abstract

British architect Mark Fisher was a key figure in the development and professionalization of the set design for rock concert industry. His design for the U2 360° Tour (2009-2011) consisted of a huge arachnid structure over 50 meters high, nicknamed ‘The Claw’, which broke with the usual one-way configuration and allowed the audience to position themselves around the musicians. Despite the popularity of the design, there are no publicly available plans or documentation to provide an in-depth understanding of the project. This article arises from these shortcomings, and its main objective and fundamental contribution consists of carrying out a complete graphic reconstitution of this scenography, which is used as the basis for a series of analytical diagrams of different parameters related to its operation in the service of a multitudinous and nomadic rock concert. The methodology employed and the contents generated derive from the predominantly graphic approach of the research presented. Beyond this technical and planimetric content, the article also vindicates the consideration of scenographies as an architectural type in itself that is subordinated by its ephemeral and itinerant condition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Díez-Martínez, Universidad Politécnica de Madrid

Daniel Díez Martínez (Santander, 1984). Arquitecto por la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la Universidad Politécnica de Madrid (ETSAM-UPM) (2010). Doctor en Arquitectura por la UPM (2016). Profesor Contratado Doctor en el Departamento de Composición Arquitectónica ETSAM. Ha publicado artículos en EGA, Cuaderno de Notas, ZARCH, ARQ, REIA, AUS y Proyecto, Progreso, Arquitectura, entre otras. Reconocido con el premio extraordinario de doctorado de la UPM por su tesis “Ads & Arts & Architecture. La publicidad en la revista Arts & Architecture en la construcción de la imagen de las arquitecturas del sur de California (1938-1967)”. Becario en el Getty Research Institute en Los Ángeles (2013). Redactor habitual en El País, ICON Design y, anteriormente, en la edición española de The New York Times Style Magazine.

Carmen Alvaredo-Gómez, Universidad Politécnica de Madrid

Carmen Alvaredo Gómez (Madrid, 1997). Arquitecta por la Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la Universidad Politécnica de Madrid (ETSAM-UPM) (2024). Durante su formación, ha sido reconocida con los premios “With Honors” de la Universidad Politécnica de Madrid, destacando entre ellos su Trabajo Fin de Máster (TFM) titulado “Árka: Protocolo humanitario-logístico en los puertos filipinos"” (2024), su Trabajo Fin de Grado (TFG) sobre escenografías de giras de rock (2022) y su proyecto en Proyectos 8 denominado “Terminal 5” (2022). En el ámbito musical, ha colaborado en diversos proyectos discográficos, siendo galardonada con el premio “Certamen de Jóvenes Creadores, 2018” por el ayuntamiento de Madrid, así como premios otorgados por RockFM “TuentiRock” y la Universidad de Diseño, Innovación y Tecnología (UDIT).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-10-01
How to Cite
Díez-Martínez D. y Alvaredo-Gómez C. (2024). Insect, spacecraft and cathedral: graphic reconstitution and analysis of the set design for the U2 360° Tour. Arte, Individuo y Sociedad, 36(4), 951-965. https://doi.org/10.5209/aris.95635
Section
Articles