Sound activists: children and artists as co-creators in multi-area experiences with electroacoustic music in a highly complex centre

Keywords: Musical creativity, Multidisciplinary approach, Artistic residencies, Soundscapes, Acoustic awareness

Abstract

Highly complex educational centres host a diversity of children who generally come from poor families and live in disadvantaged neighbourhoods. This study, funded by the Resistències Artístiques programme of the Consortium of Museums of the Generalitat Valenciana (Spain), consisted of an artist in residence for 20 sessions (60 hours) in a highly complex primary school. Fifteen 6th grade students took part. The aim of this study is to analyse and understand the teachers' perceptions of an experience of multidisciplinary artistic creation through contemporary languages in a highly complex centre. The artist, together with the active participation of the students and the collaboration of the teaching staff, oriented his work towards multidisciplinary creation (music, corporal expression, plastic arts and drama) using contemporary languages for each of the areas involved. The results are reflected in the compositions and processes undertaken. Thus, the processes resulted in 1) positive attitudinal changes in the students with respect to participation, involvement and motivation that re-signify the usefulness of artistic processes in vulnerable contexts; 2) transformation of the teaching perspective in the face of the methodological possibilities derived from this type of artistic-creative approaches centred on sound.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adolf Murillo, Universitat de València

Adolf Murillo es doctor en Educación (Universitat Jaume I Castelló) y licenciado en Música (Conservatorio Superior, Barcelona); también es especialista en música electrónica y creación de vídeo (Universitat Politecnica de València). Actualmente, trabaja como profesor Titular en el departamento de Didáctica de la Educación Física, Educación Artística y Música de la Facultad de Magisterio e investigador en el Instituto de Creatividad e Innovaciones Educativas de la Universidad de Valencia, España. Su investigación está relacionada con la creatividad musical, la creación y el aprendizaje colaborativos, la música contemporánea y las tecnologías digitales.

Borja Mateu-Luján, Universitat de València

Borja Mateu Luján es Doctor en Educación (Universitat de València), maestro en Educación Primaria (Universitat de València), Pedagogo (UNED) y Graduado en Interpretación Musical en la especialidad de trompeta (CSM Joaquín Rodrigo). Ha trabajado como docente de música en Educación Primaria (Generalitat de Catalunya y Generalitat Valenciana) y ha sido beneficiario de un contrato FPU (Universitat de València). Ha realizado una estancia de investigación en la Birmingham City University (Reino Unido) con el profesor Martin Fautley. Actualmente, es profesor ayudante doctor en el Departamento de Educación Comparada e Historia de la Educación de la Universitat de València. Sus investigaciones se centran en la educación comparada, la educación musical y la tecnología educativa.

Jesús Tejada, Universitat de València

Jesús Tejada es Doctor en Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (Universidad de Sevilla) y Doctor en Humanidades (Universidad de La Rioja). Su campo de especialización es la tecnología musical. Ha impartido docencia en cursos de doctorado y máster en instituciones de educación superior de Europa y América Latina. Actualmente, es Catedrático del área de didáctica de la música y es profesor departamento de Didáctica de la Educación Física, Educación Artística y Música de la Facultad de Magisterio e investigador en el Instituto de Creatividad e Innovaciones Educativas de la Universidad de Valencia, España.

Adela Gonzalez-Zamora, Universitat de València

Graduada en grado superior de música en la especialidad de interpretación Oboe por el Conservatorio Superior de Música “Joaquín Rodrigo” de Valencia. Se le otorga una beca total por el Chinese Scholarship Council de China para la realización del Máster en interpretación e investigación musical en la Soochow University School of Music. Máster universitario en profesora de educación secundaria en la especialidad de música por la Universitat de València. Máster universitario en investigación en didácticas específicas en la especialidad de didáctica musical por la Universitat de València. Ha participado en diversos seminarios y jornadas relacionadas con la educación musical. Actualmente es alumna de doctorado en didáctica musical en la Universitat de València.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-01-31
How to Cite
Murillo A., Mateu-Luján B., Tejada J. y Gonzalez-Zamora A. (2024). Sound activists: children and artists as co-creators in multi-area experiences with electroacoustic music in a highly complex centre. Arte, Individuo y Sociedad, 36(1), 169-181. https://doi.org/10.5209/aris.90246
Section
Articles