Shared views of place. Patterns for the design of intergenerational school-neighbourhood projects

Keywords: Local context, Intergenerational projects, Creative processes, Childhood, Social transformation

Abstract

The main objective of this article is to present a methodology for the development of intergenerational educational projects linking school, neighbourhood, childhood and community. Establishing a shared dialogue that relates the spontaneous vision of childhood with the view and experience of previous generations means recognising the fundamental role of both groups as the main active agents for social change. It is through educating children from the earliest years in the knowledge of the culture of our local context, that we will be able to generate attitudes of sensitivity, respect and conscious criticism of the problems that affect us on a daily basis. The three projects carried out are based on prior research on the place, which is carried out through neighbourhood meetings in the social centres, and which serves as a trigger for the workshops with children. Finally, a support for collective creation is made, which varies in the different proposals and functions as a way of recording and transferring the contents analysed. These mediation devices are the result of the application of the methodological model presented, forming an extensive documentary base for the development of new action and research projects on the social construction of place.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Estella Freire-Pérez, Universidade de Santiago de Compostela

Estella Freire es arquitecta y doctora en Educación (Especialidad Educación Artística) de la Universidad de Santiago de Compostela. Trabaja como profesora asociada en la Facultad de Magisterio de Lugo desde 2017 en el Departamento de Educación Visual y Plástica y forma parte del grupo de investigación Liter 21 y de los grupos de innovación Escola Imaxinada (www.escolaimaxinada.com) e Innov-Arte pertenecientes a la Universidad de Santiago de Compostela.

Su tesis de investigación se basa en el estudio del espacio como soporte artístico-educativo. Bajo el título de su tesis, Lugares do común: Procesos creativos do habitar compartido, estudia formas de trabajar la percepción y la práctica espacial en relación a los espacios de uso compartido, entendiéndolos como elementos de identidad ligados al aprendizaje y a la formación estético-social, para el planteamiento de alternativas de uso y acción que promuevan el cuidado y el respeto hacia nuestro entorno. En este sentido, y desde hace varios años, organiza y realiza experiencias didácticas en el ámbito de la educación formal y no formal que ligan Arquitectura y Educación Artística, que comparte en encuentros, congresos y publicaciones diversas.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-10-06
How to Cite
Freire-Pérez E., Franco-Vázquez C. y Cortizas O. . (2023). Shared views of place. Patterns for the design of intergenerational school-neighbourhood projects. Arte, Individuo y Sociedad, 35(4), 1217-1236. https://doi.org/10.5209/aris.87276
Section
Articles