The magic of devices: a projection of lights of Integrated Design Workshop Collective in Chile in 1970

  • Mónica Salinero Instituto de Estudios Avanzados. Universidad de Santiago de Chile.
  • Stella Salinero
Keywords: Chilean art collective “Taller de Diseño Integrado”, science, Chromatic Abstractoscope, collective art experience

Abstract

The aim of this paper is to reconstruct the use of the Chromatic Abstractoscope device and its genealogy, within the context of the productive practice and artistic contributions of the Chilean collective “Taller de Diseño Integrado” (1968-1973). We focus specially on their exposition named as “Museum-Events 70” on the National Fine Arts Museum in Santiago de Chile. The present paper proposes that the Chromatic Abstractoscope and the lightshow by “Taller de Diseño Integrado” expresses the significance of the articulation between art, sciences, technique and politics, and also that this articulation constitutes the foundations over which an aesthetic collective experience focused on a wider audience could be generated. Such an experience was characterized by the possibilities gave by the collective experience on the public space, by the unveiling of the magical contained on the technical images coming rom science and by renewed meanings of this spheres, i.e. a collective, democratizing and emancipatory experience. This artistic collective used the scientific discoveries, the rationality of a device developed by local scientists and from an ephimeral, ambiental and temporary art piece, to generate contributions from the artistic activity towards the building of a new society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mónica Salinero, Instituto de Estudios Avanzados. Universidad de Santiago de Chile.
Socióloga, Universidad de Chile. Miembro del Grupo de Trabajo e Investigación Intelectualidades Emergentes del Instituto de Estudios Avanzados (IDEA) de la Universidad de Santiago de Chile. Doctora y Maestra en Ciencia Política, Universitat de Barcelona. Egresada Maestría Investigación y producción en Artes Visuales, Escuela Nacional de Artes Plásticas (ENAP), Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Diplomada en Crítica de Arte Contemporáneo, ENAP, UNAM. Realiza investigación y en sociología política y sociología del arte, áreas en las que ha publicado diversos artículos académicos. Ha realizado muestras colectivas teórico-plásticas, y realizado los textos curatoriales para exposiciones en Chile y el extranjero. Es colaboradora de Revista Atlas, Imaginarios Visuales y columnista del Diario Electrónico de la Radio de la Universidad de Chile.
Stella Salinero

Stella Salinero Rates es licenciada en Teoría e Historia del Arte U. Chile y máster en Estudios Avanzados en Historia del Arte U. Barcelona. Se dedica a la investigación y crítica de arte a partir de un enfoque interdisciplinar, estudiando el arte contemporáneo en conjunto con el feminismo y la literatura chilena. Ha escrito textos para exposiciones y catálogos de arte nacionales e internacionales. Proyectos FONDART: Niña ciervo (2007), Imágenes de una ciudad moderna (2012) y Arte Integrado en Chile (2015). Colabora en la Revista de fotografía Atlas, Imaginarios visuales y en la Red chilena contra la violencia hacia las mujeres de Valparaíso.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2016-11-30
How to Cite
Salinero M. y Salinero S. (2016). The magic of devices: a projection of lights of Integrated Design Workshop Collective in Chile in 1970. Arte, Individuo y Sociedad, 29(1), 121-135. https://doi.org/10.5209/ARIS.52139
Section
Articles