Art, activism and education: a school human chain in response to the Prestige oil spill

Keywords: Oil Spill, Education, Art, Areanegra, Prestige

Abstract

A human chain formed by thousands of schoolchildren was deployed along the Galician coast in January 2003, as part of the social mobilization related to the Prestige oil spill. This action was part of the social response to the management of the oil spill crisis, where aesthetics often intertwined with social and environmental activism. In this text, we embrace the aesthetic potential of dissent and understand the action as a major collective performance. We begin by researching materials from newspaper archives and scientific articles, analyze the context and the agents involved, and then propose an analysis of the implications for the fields of environmental education and critical pedagogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Miguel A. Rodríguez-González, Universidad de Santiago de Compostela

Profesor de la Universidad de Santiago de Compostela, está especializado en Arte Contemporáneo y Teoría del Arte. Participa desde 1998 en proyectos de investigación sobre escultura contemporánea, paisaje urbano y espacios alternativos de creación, realizando estancias de investigación en s-Hertogenbosch (Holanda) y Winchester (Reino Unido). Sus estudios se enmarcan en la Historia social del arte de la segunda mitad del siglo XX. Dentro de este marco general, ha desarrollado aproximaciones al tema de las instituciones de formación artística, y las relaciones entre colectivos y espacios de creación independientes y políticas culturales. Ha colaborado en diversas actividades del Centro Galego de Arte Contemporánea (coordinación de jornadas, conferencias y autor de textos para catálogos) y fue coordinador del Máster en Arte, Crítica y Museología Contemporáneas (USC). Ha publicado en revistas académicas de las universidades de Granada, Autónoma de Madrid, Universitat de Barcelona y UNED, entre otras. Es co-editor de Espacios de creación contemporánea (2005), Canales alternativos de creación. Una aproximación histórica (2013), Novas narrativas na historia da arte contemporánea (2020), y Culturas, comunidades y arte actual (2024).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-10-08
How to Cite
Rodríguez-González M. A. (2025). Art, activism and education: a school human chain in response to the Prestige oil spill. Arte, Individuo y Sociedad, 37(4), 713-724. https://doi.org/10.5209/aris.101453
Section
Articles