Women in the Frame: the Construction of Profane Fetishes and the Attraction of Publics

Keywords: frame, Mexican cinema, woman, nude, representation, Calderón

Abstract

The objective of this article is to study a group of Mexican films that accuse a narrative formula based in artistic works of female nudes: La fuerza del deseo (Miguel M. Delgado, 1955),

El seductor (Chano Urueta, 1955), La ilegítima (Chano Urueta, 1956) and La Diana cazadora (Tito Davison, 1957). They took advantage of the lightening of the censorship codes and represented the female body as profane fetish and as an instrument of attraction of the public. We will make a narrative and staging analysis of those films, focusing in the specific sequences where their characters participate in the making of paintings or sculptures. We will put them in confront with their references in other cinematographies and with their aesthetic-narrative implications in the industrialist focus, highlighting the publicity proposals used for their installation in the national and international market.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvana Flores, Universidad de Buenos Aires / CONICET

Doctora en Historia y Teoría de las Artes por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires (FFyL/UBA). Investigadora Adjunta del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, en el Instituto de Historia del Arte Argentino y Latinoamericano "Luis Ordaz" (IHAAL/FFyL/UBA). Docente de Semiología del UBA XXI y de la Maestría en Estudios de Teatro y Cine Latinoamericano y Argentino (FFyL/UBA). Co-directora del Centro de Investigación y Nuevos Estudios sobre Cine (CIyNE), perteneciente al IHAAL. Miembro de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual (ASAECA), y Co-directora de la revista Imagofagia. Autora de El Nuevo Cine Latinoamericano y su dimensión continental. Regionalismo e integración cinematográfica (Imago Mundi, 2013), y co-editora de Cine y Revolución en América Latina. Una perspectiva comparada de las cinematografías de la región (Imago Mundi, 2014) y de Cines regionales en cruce. Un panorama del cine argentino desde un abordaje descentralizado (Eudeba, 2022). 

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-03-20
How to Cite
Flores S. (2024). Women in the Frame: the Construction of Profane Fetishes and the Attraction of Publics. Área Abierta. Revista de comunicación audiovisual y publicitaria, 24(1), 1-13. https://doi.org/10.5209/arab.90450
Section
Articles