The political Participation of the Zapatistas Children in Chiapas. Teaching and Learning of indigenous Organization and Resistance

  • Angélica Rico Montoya Independiente
  • Yolanda Corona Caraveo Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco
  • Katia Nuñez Patiño Universidad Autónoma de Chiapas
Keywords: Indigenous Children Participation, Citizenship, Resistance, Zapatistas Communities.

Abstract

In this article we discuss some specific forms of participation and agency of children of indigenous communities who live in the context of what has been called a “low intensity war” that has taken place in the Mexican southeast during the last 20 years. We begin with a reflection on the terms of citizenship and participation, and on the importance of recognizing the complexity of the situations these girls and boys are experiencing. We also emphasize the relevance of taking into account -more than the age differences- their ethnic belonging and the asymmetrical power relationships linked to the issues of identity and resistance within their own cultural context. Finally, we present some examples and testimonies about the participation of girls and boys in three contexts: the family, the school and the community, and we end with an analysis of the political participation of girls and boys in the Zapatista Resistance Movement.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angélica Rico Montoya, Independiente
Periodista y Maestra en Desarrollo Rural- UAM_X. Doctora en Investigación Educativa por el Instituto de Investigaciones en Educación de la Universidad Veracruzana.  Líneas de investigación:  Infancias en contexto armado, Movimientos sociales y Educación autónoma, Prácticas de resistencia indígena.
Yolanda Corona Caraveo, Universidad Autónoma Metropolitana-Xochimilco
Profesora investigadora en el Departamento de Educación y Comunicación de la Universidad Autonoma Metropolitana-Xochimilco, coordinadora del Programa de Formación en Derechos y Posibilidades de la infancia.  Los temas de investigación actuales son:  Participación y agencia en niños indígenas, Niñas y niños en el espacio público y El derecho de las niñas y niños a la naturaleza
Katia Nuñez Patiño, Universidad Autónoma de Chiapas
Profesora-investigadora de la licenciatura en Antropología Social y de la Maestría en Desarrollo Local de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma de Chiapas (UNACH).  Candidata a Doctora en Investigación Educativa por el Instituto de Investigaciones en Educación de la Universidad Veracruzana.  Líneas de investigación: Antropología de la educación; Estudios de la niñez; Identidad, cultura y poder; Educación indígena, Movimientos sociales y Educación autónoma.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2018-08-08
How to Cite
Rico Montoya A., Corona Caraveo Y. y Nuñez Patiño K. (2018). The political Participation of the Zapatistas Children in Chiapas. Teaching and Learning of indigenous Organization and Resistance. Sociedad e Infancias, 2, 79-101. https://doi.org/10.5209/SOCI.59455