School Libraries: Equipment, Services, Collection, Professional Profile, and Management Models in the Autonomous Community of Aragon (Spain)

Keywords: School Libraries, Aragon, Childhood Education, Secondary Education, Elementary Education

Abstract

This article carries out a detailed analysis of various aspects of school libraries located in the autonomous community of Aragon, such as the facilities, services, collection, professional profile of the person responsible for it, and the different management methods observed in the educational centres of the autonomous community. The preparation of this article has been based on participant observation and an exhaustive documentary review, in which reference studies of great importance for Aragon have been considered. After analysing all these aspects, it can be concluded that, in Aragon, although there are specific recommendations that are generally followed by the majority of school libraries, educational centres enjoy a certain autonomy and flexibility to adopt different practices and management models. This allows them to offer varied and higher quality services according to the economic resources available in each centre, which generates a disparity that could be corrected through an equitable distribution of resources by the competent authorities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabel Puente-Cadena, University of Zaragoza

Diplomada en Biblioteconomía y Documentación. Graduada en Información y Documentación. Máster en Consultoría de Información y Comunicación Digital. Doctora en Información y Comunicación. Todos los estudios cursados en la Universidad de Zaragoza. Actualmente profesora asociada en el Área de Biblioteconomía y Documentación del Departamento de Ciencias de la Documentación e Historia de la Ciencia.

Redes sociales: X

Carmen Agustín-Lacruz, University of Zaragoza

Profesora del Departamento de Ciencias de la Documentación e Historia de la Ciencia de la Universidad de Zaragoza desde 1995, donde imparte clases en el Grado de Información y Documentación, Periodismo y en el Master en Consultoría en Información y Comunicación Digital. Es coordinadora del Programa de Doctorado en Información y Comunicación.
Doctora en Sistemas de Información, licenciada en Filología Hispánica y Diplomada en Biblioteconomía y Documentación. Trabajó como bibliotecaria en la red de bibliotecas públicas municipales de Zaragoza.
Ha publicado más de un centenar de trabajos sobre análisis de imágenes, servicios bibliotecarios y lectura pública y organización de la información.
Ha impartido y coordinado diferentes cursos sobre análisis de contenido de imágenes, documentos multimedia, publicidad, lectura documental, bibliotecas públicas, bibliotecas de centros educativos, animación y dinamización la lectura, alfabetización informacional, etc.
Ha realizado diversas estancias de investigación en la Universidad Autónoma de Barcelona,  Estadual Paulista de Marilia (Sao Paulo, Brasil);  Federal de Sao Carlos (Sao Paulo, Brasil)  Federal de Santa Catarina (Santa Catarina, Brasil); Évora y Oporto.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-04-25
How to Cite
Puente-Cadena I. y Agustín-Lacruz C. (2025). School Libraries: Equipment, Services, Collection, Professional Profile, and Management Models in the Autonomous Community of Aragon (Spain). Revista de Investigación sobre Bibliotecas, Educación y Sociedad , 2, e101563. https://doi.org/10.5209/RIBE.101563
Section
Artículos