The Use of Digital Platforms for In-Person Teaching in Spanish Universities: An Analysis from the Teaching Perspective

Keywords: Higher education, Virtual campus, Questionnaire, Statistic analysis
Agencies: Funding Information: Ministerio de Ciencia e Innovación (PID202020-116293RBI00) and Santalucía Chair of Analytics for Education

Abstract

INTRODUCTION. The way teaching platforms are used is an important factor determining the satisfaction students and lecturers have with in-person university teaching. This study aims to identify patterns of behaviour and factors related to the use of teaching platforms in in-person teaching in Spanish universities. METHOD. A questionnaire has been designed for the teaching staff at Spanish universities. In the first stage, a cluster analysis was performed and the existence of significant differences between clusters in relation to specific uses of the platforms was tested. In the second stage, a descriptive study of the clusters was performed. The relationship between clusters and demographics, perception of use, self-perception and contextual platforms variables was studied. Finally, the circumstances that could promote the use of teaching platforms for each group were analysed. RESULTS. Four clusters were identified, and differences were observed both in the composition of the clusters and in the score given to the variables for perception of the platforms and self-perception of technological competence. DISCUSSION. Not all usage patterns follow an order from lowest to highest use of the platform, but instead some seem to indicate different ways of working. The data do not support any gender and age stereotypes of teachers and their use of technology. If universities are interested in promoting the proper use of teaching platforms, it would not be advisable to look for a single solution and they should not focus on increasing the amount of training for lecturers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Susana Carabias López, Universidad Pontificia Comillas

Susana Carabias López. Profesor Titular de Métodos Cuantitativos, Universidad Pontificia Comillas. Forma parte del Grupo de Investigación en Innovación docente y Analytics (GIIDA) y está en el consejo asesor de la Cátedra Santalucía de Analytics for Education, en esta misma universidad. Su principal línea de investigación es la enseñanza universitaria, particularmente en el área de matemáticas. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1375-1308

José Luis Arroyo-Barrigüete, Universidad Pontificia Comillas

José Luis Arroyo-Barrigüete. Profesor Titular de Métodos Cuantitativos, Universidad Pontificia Comillas. Es el Investigador Principal del Grupo de Investigación en Innovación docente y Analytics (GIIDA) y co-Director de la Cátedra Santalucía de Analytics for Education, en esta misma universidad. Sus principales líneas de investigación son la innovación docente en enseñanza universitaria y el desarrollo de modelos predictivos de rendimiento y abandono. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3660-3933

Francisco de Asís de Ribera, Universidad Pontificia Comillas

Francisco de Asís de Ribera. Profesor Ayudante Doctor de Métodos Cuantitativos, Universidad Pontificia Comillas. Forma parte del Grupo de Investigación en Innovación docente y Analytics (GIIDA) en esta misma universidad. Su principal área de investigación se centra en el análisis de datos aplicado a diversas disciplinas. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4419-636X

Marina Segura, Complutense University of Madrid

Marina Segura. Doctora en Estadística y Optimización (Universitat Poliècnica de València, 2015). Profesora Contratada Doctora del Departamento de Economía Financiera y Actuarial y Estadística de la Universidad Complutense de Madrid. Sus principales líneas de investigación son la toma de decisiones multicriterio, la gestión sostenible de la cadena de suministro y el análisis del rendimiento y abandono en la enseñanza universitaria. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6068-960X

Adolfo Hernández, Complutense University of Madrid

Adolfo Hernández. Doctor en Matemáticas por la Universidad Carlos III de Madrid (Programa de Ingeniería Matemática). Profesor Titular de Universidad en el Departamento de Economía Financiera y Actuarial y Estadística de la Universidad Complutense de Madrid, del que es su director. Investigador Principal del Grupo de Investigación Métodos Estadísticos y Big Data aplicados a la Economía, el Turismo y otras Ciencias Sociales. Sus principales líneas de investigación son el Análisis Multivariante y métodos Machine Learning aplicados a la Educación y la Economía. 

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-10-01
How to Cite
Carabias López S., Arroyo-Barrigüete J. L. ., de Asís de Ribera F., Segura M. y Hernández A. (2025). The Use of Digital Platforms for In-Person Teaching in Spanish Universities: An Analysis from the Teaching Perspective. Revista Complutense de Educación, 36(4), 549-579. https://doi.org/10.5209/rced.96941
Section
Articles