Didactic use of Augmented Reality in Preschool Education: A systematic review

Keywords: augmented reality, new technologies, didactics, early childhood education, systematic review

Abstract

Augmented Reality (AR) is a technological development that has been studied for its effectiveness in higher educational contexts. However, the study of its potentialities and dilemmas is scarce in preschool education. In this research, a systematic review is carried out to characterize the didactic use of AR in preschool education through a search that covers its learning purpose, pedagogical approaches, the type of AR and the significant findings in the development of skills. For this purpose, scientific articles from the Scopus, ERIC, Dialnet, EBSCOhost and Web of Science databases were analyzed by applying the PRISMA protocol, the result of the filtering yielded 20 studies for analysis. The findings show that the learning objectives focused on the areas of English, communication, mathematics, artistic expression and integration of areas. The pedagogical approaches applied were constructivist, situated and game-based learning. The type of AR that predominated was level 1 (black and white artificial pattern), level 2 (image) and level 3 (3D entity) and finally it was found that AR allows the acquisition of English language, boosts early literacy, improves mathematical skills, favors the development of artistic skills, and enhances learning in integrated areas. This identification makes it possible to highlight the existence of work topics at an apparently underdeveloped educational level and to establish a line of educational research on the possibilities and dilemmas of AR in childhood.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandra Hurtado-Mazeyra, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa

Doctora en Educación. Profesora titular en la categoría de asociada en la Facultad de
Ciencias de la Educación y del programa profesional de Educación Inicial de la
Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa - Perú. Investigadora RENACYT con
registro Nro.P0024474. Miembro del Instituto de investigación, innovación y desarrollo
de las Ciencias de la Educación (INEDU- UNSA) y de la Sociedad de Investigación
Educativa Peruana (SIEP). Línea de investigación en desarrollo infantil temprano y
tecnología educativa. Ha publicado en libros y revistas nacionales e internacionales.

Nayeli Condori-Yucra, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa

Estudiante egresada de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad
Nacional de San Agustín de Arequipa, Perú, en la especialidad de Educación Inicial.

Elizabeth Ponce-Alvarez, Universidad Nacional de San Agustín de Arequipa

Estudiante egresada de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad
Nacional de San Agustín de Arequipa, Perú, en la especialidad de Educación Inicial.

Cesar H. Limaymanta, Universidad Nacional Mayor de San Marcos

Investigador Renacyt y profesor titular de Bibliometría, Estadística e Investigación (UNMSM, UPC). Miembro del grupo de investigación CIGETMEN (UNMSM) y de la Sociedad Científica de Bibliometría y Cienciometría (SCBC). Doctor en Ciencias de la Educación por la PUCP. Estancia de investigación en Cienciometría el CWTS, Leiden University, the Netherlands. Varias publicaciones en revistas indexadas, revisor par de artículos científicos y jurado externo de proyectos de investigación.

Cristóbal Suárez-Guerrero, Universitat de València

Doctor en educación por la Universidad de Salamanca y Profesor Titular del Departamento de didáctica y organización escolar de la Universitat de Váalècia, España.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-07-01
How to Cite
Hurtado-Mazeyra A. ., Condori-Yucra N. ., Ponce-Alvarez E. ., H. Limaymanta C. . y Suárez-Guerrero C. . (2024). Didactic use of Augmented Reality in Preschool Education: A systematic review. Revista Complutense de Educación, 35(3), 515-528. https://doi.org/10.5209/rced.85815
Section
Articles