Rethinking the inclusive and democratic school with the voices of the students. Two case studies

Keywords: democracy, student participation, equal opportunity, quality of education, qualitative research

Abstract

INTRODUCTION. Educational research shows that the democratization of educational contexts and the inclusion of all learners are related to school improvement and school improvement is related to learner voices. The main aim of this article is to understand and analyze how student voices as active agents can contribute to the development of more democratic and inclusive schools. METHOD. Two case studies are presented, one from primary education and the other from compulsory secondary education. In both cases, a collaborative methodological approach has been developed in order to promote contexts of reflection and change with the different educational agents involved, mainly students and teachers. Data were collected using different instruments: observations, semi-structured interviews and focus groups. An inductive qualitative analysis was carried out with ATLAS.ti. DISCUSSION. The results show that genuine student participation requires a rethinking of the unequal power relations between students and teachers. Furthermore, participatory methodologies such as cooperative learning are necessary to move towards a more democratic and inclusive education, but not sufficient without the recognition of the plurality of student voices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jesús Soldevila-Pérez, Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya

Jesús Soldevila-Pérez es Doctor en Educación Inclusiva con mención internacional. Coordinador del Grupo de Investigación sobre Atención a la Diversidad (GRAD) de la Universitat de Vic-UCC. Profesor del Departamento de Pedagogía de la Facultad de Educación, Traducción, Deportes y Psicología. Imparte docencia en el Grado de Magisterio, CAFE y en el Máster Universitario "Educación Inclusiva, Democracia y Aprendizaje Cooperativo". Miembro del consejo asesor en materia de educación de la fundación Down Catalunya. Sus ámbitos de estudio se focalizan en acompañar a las escuelas en el camino hacia una educación más inclusiva y respetuosa con la diferencia y la voz del alumnado. Su última publicación es: Soldevila-Pérez, J., Calderón-Almendros, I., and Echeita, G. (2022). My (school) life is expendable: radicalizing the discourse against the miseries of the school system. In J. Collet, M. Naranjo & J. Soldevila-Pérez (Ed), Global struggles for inclusive education: lessons from Spain (pp.7-32). Springer.

Laura Farré-Riera, Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya

Laura Farré-Riera es Doctora en Pedagogía. Investigadora del Grupo de Investigación Educativa (GREUV) en la Universitat de Vic-UCC. Profesora del Departamento de Pedagogía de la Facultad de Educación, Traducción, Deportes y Psicología. Imparte docencia en el Grado en Maestro/a de Educación Infantil y Primaria, y en el Máster Universitario "Educación Inclusiva, Democracia y Aprendizaje Cooperativo". Sus ámbitos de estudio se concretan en las voces del alumnado y en su participación en el contexto escolar, en la educación inclusiva y en la educación democrática. Cuenta con distintas publicaciones sobre democracia escolar y voces del alumnado, y ha participado en diferentes congresos nacionales e internacionales. Entre sus publicaciones más recientes destaca: Messiou, K.; Simó-Gil, N.; Tort-Bardolet, A. & Farré-Riera, L. (2022) Students’ Voices and Inclusive Education for a Democratic Education. In J. Collet, M. Naranjo & J. Soldevila-Pérez (Ed), Global struggles for inclusive education: lessons from Spain (pp.141-154). Springer.

Núria Simó-Gil, Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya

Núria Simó-Gil Doctora en Pedagogía. Investigadora del GREUV en la Universitat de Vic-UCC. Profesora Titular del Departamento de Pedagogía de la Facultad de Educación, Traducción, Deportes y Psicología. Imparte docencia en el Grado de Educación Social y en el Máster Universitario "Educación Inclusiva, Democracia y Aprendizaje Cooperativo". Actualmente dirige el Centro de Investigación y Estudios en Educación (CRED) de la UVic-UCC. Sus ámbitos de estudio se vinculan a la línea de investigación en "Educación, territorio y ciudadanía" especializada en el área de inclusión social y educativa con población infantil y juvenil, en procesos educativos con población inmigrada y en educación democrática. Cuenta con artículos, capítulos de libro y libros en dichos ámbitos de investigación. Entre sus últimas publicaciones destaca: Messiou, K.; Simó-Gil, N.; Tort-Bardolet, A. & Farré-Riera, L. (2022) Students’ Voices and Inclusive Education for a Democratic Education. In J. Collet, M. Naranjo & J. Soldevila-Pérez (Ed), Global struggles for inclusive education: lessons from Spain (pp.141-154). Springer.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2025-01-15
How to Cite
Soldevila-Pérez J., Farré-Riera L. y Simó-Gil N. (2025). Rethinking the inclusive and democratic school with the voices of the students. Two case studies . Revista Complutense de Educación, 36(1), 33-42. https://doi.org/10.5209/rced.90409
Section
Articles