Critiques and proposals for improving university service-learning research in the physical activity and sport field: A qualitative inquiry through a thinking with theory approach

Keywords: higher education, active methodologies, educational research, pedagogical approaches, applied research

Abstract

Introduction: The current socio-educational context leads universities to implement pedagogical approaches capable of training students to be socially critical and committed to social justice. Within this scenario, University Service-Learning is considered to be able to satisfy these requirements in different disciplines, with special emphasis on the field of Physical Activities and Sports. Method: This research focuses on understanding how the researchers in the field of PAS (n=13) perceive the research that is carried out regarding this field, with the aim of transforming and improving future research and interventions. Information was collected through two focus groups and then, was analysed through the thinking with theory analytical practice (Jackson & Mazzei, 2012). Results: The results obtained are displayed in a non-linear network of categories. Among the benefits derived from research in USL in PAS, understanding the educational phenomenon and proposing guidelines and orientations for future interventions and research arise as two relevant ideas. Regarding the weaknesses, participants report a lack of active participation of social groups in research processes, as well as the need to enhance methodological rigor and how results are disseminated. Discussion: In short, tacking stock on the research processes and analysing them critically is necessary to contribute to and strengthen the field of study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Xavier Francisco-Garcés, Universitat de València

Universidad de Valencia. Graduado en Maestro de Educación Primaria con mención en Educación Física. Miembro de la Red de Investigación en Aprendizaje-Servicio en Actividad Física y Deporte para la inclusión social. Sus líneas de investigación se centran en el Aprendizaje-Servicio en el campo de la Educación Física. Ha realizado estancias de investigación y ha participado en diferentes proyectos de investigación. Cuenta con diferentes comunicaciones en congresos y varios capítulos de libro sobre el Aprendizaje-Servicio Universitario en Actividad Física y Deporte.

Celina Salvador-Garcia, Universitat Jaume I

Universitat Jaume I. Doctora universitaria con mención internacional en el programa de Educación de las Universitat Jaume I. Miembro de la Red de Investigación en Aprendizaje-Servicio en Actividad Física y Deporte para la inclusión social. Sus líneas de investigación versan sobre la formación docente y el Aprendizaje-Servicio universitario. Ha realizado varias estancias de investigación y ha participado en diferentes proyectos de investigación. Cuenta con diferentes publicaciones, ponencias y comunicaciones en congresos.

Oscar Chiva-Bartoll, Universitat Jaume I

Universitat Jaume I. Doctor interuniversitario con mención internacional en el programa de Ética y Democracia, de las Universidades Jaume I y la Universidad de Valencia. Coordinador del Grupo de Investigación ENDAVANT y miembro de la Red de Investigación en Aprendizaje-Servicio en Actividad Física y Deporte para la inclusión social. Sus líneas de investigación se centran en el Aprendizaje-Servicio en el campo de la Educación Física. Ha realizado estancias de investigación y participa en diferentes proyectos de investigación y seminarios de innovación educativa. Cuenta con diferentes publicaciones, ponencias y comunicaciones en congresos.

Mª Luisa Santos-Pastor, Universidad Autónoma de Madrid

Universidad Autónoma de Madrid. Licenciada y Doctora en Educación Física y Graduada en Educación Social. Coordinadora del Grupo de Investigación GEDAF-UAM y coordinadora de la Red de Investigación en Aprendizaje-Servicio en Actividad Física y Deporte para la inclusión social. Sus líneas de investigación se centran en innovación en docencia universitaria, evaluación formativa y Aprendizaje-Servicio Universitario en Actividad Física y el deporte. Ha realizado diferentes estancias de investigación y ha participado en proyectos de investigación e innovación. Cuenta con diferentes publicaciones, ponencias y comunicaciones en congresos.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2024-01-29
How to Cite
Francisco-Garcés X., Salvador-Garcia C., Chiva-Bartoll O. y Santos-Pastor M. L. (2024). Critiques and proposals for improving university service-learning research in the physical activity and sport field: A qualitative inquiry through a thinking with theory approach. Revista Complutense de Educación, 35(1), 11-20. https://doi.org/10.5209/rced.82318
Section
Articles