The participation of the different sectors of the school community in the reception of foreign students: the vision of families.

Keywords: foreign students, parents participation, reception, family, equal opportunity in education

Abstract

This paper describes part of a research carried out in the Region of Murcia with the general objective of analyzing the reception of foreign students from the perspective of families, teachers and students. On this occasion we take as an object of study the families and we focus on how they perceive the reception in their centers and what proposals they give to improve it. The collection of information has been carried out through a questionnaire that has been completed by 2193 families from 17 schools of Early Childhood and Primary Education. The results obtained show that there is a high degree of satisfaction on the part of families regarding the reception of students of foreign origin, and guide us in the search for inclusive alternatives that determine the conditions that must occur in educational centers so that cultural diversity establishes an opportunity for growth in this environment , avoiding segregating responses and guaranteeing equal rights and opportunities for all students and their families.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Irina Sherezade Castillo Reche, Universidad de Murcia

Licenciada en Pedagogía con Máster en Antropología. Doctora en Investigación e Innovación en Educación. Profesora asociada de la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia y orientadora en centro multidisciplinar de atención a alumnado con Necesidades Específicas de Apoyo Educativo. Pertenece al grupo de investigación: E073-05 Comunicación, Innovación Educativa y Atención a la Diversidad (EDUCODI) de la Universidad de Murcia. Ha realizado diversas publicaciones y ha participado en diferentes congresos y proyectos relacionados con educación inclusiva e intercultural.

Josefina Lozano Martínez, Universidad de Murcia

Diplomada en magisterio. Licenciada en Pedagogía y Ciencias de la Educación. Doctora en Pedagogía. Profesora Titular de la Universidad de Murcia en la Facultad de Educación dentro del departamento de Didáctica y Organización Escolar. Coordina el grupo de investigación “Comunicación, Innovación Educativa y Atención a la Diversidad”  (E073-05 EDUCODI) de la Universidad de Murcia, a través del cual ha dirigido proyectos de Investigación subvencionados, y ha realizado publicaciones centradas en la educación intercultural-inclusiva y la respuesta educativa al alumnado con necesidad específica de apoyo educativo.

Mari Carmen Cerezo Máiquez, Universidad de Murcia

Diplomada en Magisterio. Licenciada en Pedagogía y Psicopedagogía. Maestra de un centro de Educación Primaria de la Consejería de Educación de la Región de Murcia y Profesora asociada en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. Pertenece al grupo de investigación: E073-05 Comunicación, Innovación Educativa y Atención a la Diversidad (EDUCODI) de la Universidad de Murcia. Ha participado en diversos artículos y comunicaciones a congresos relacionados con la educación intercultural,  el desarrollo de habilidades sociales y emocionales y la atención a la diversidad.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2023-01-09
How to Cite
Castillo Reche I. S., Lozano Martínez J. y Cerezo Máiquez M. C. (2023). The participation of the different sectors of the school community in the reception of foreign students: the vision of families . Revista Complutense de Educación, 34(1), 133-143. https://doi.org/10.5209/rced.77217
Section
Articles