What do the Spanish Primary Education students do outside of their school schedule? After School Programs

Keywords: After School Education, Nonformal Education, Primary Education, Literature Reviews, Surveys

Abstract

The After School Programs (ASPs) are classified as Nonformal Education. Several researchers have reported the positive benefits of these activities in the development of interpersonal competencies, critical thinking and personal maturity of the schoolers. In 2007, almost 92.0% of the Spanish Primary students took part in an ASP. This paper presents a systematic review of the articles published from 2000 to 2020 on ASPs carried out in Spain, as well as a study to characterize their nature, based on the results of a survey referring to the 2018/2019 school year, which was analyzed through descriptive and inferential statistics. From the systematic review, it was found that more than 62.0% of the students are enrolled in ASPs, preferably Recreational activities. Regarding the survey, there are no marked preferences between Cognitive and Recreational activities (50.2% vs. 49.8%). Among Recreational ones, boys participate 1.9 times more than girls in Sports (Soccer, Basketball, Tennis, etc.), while girls enroll 7.6 times more in those related to Performing Arts (Dance, Ballet, Flamenco, etc.). Most of the schoolers (76.7%) spend 2 to 4 days per week in these activities. Only 26.7% of students attend the afterschool activities in the same space where they receive the formal education, the school. Forty five percent of the parents declare they spend 70€ or more per child every month in these kinds of activities. A change in the trend towards Cognitive extracurricular activities should be noted, with the appearance of new ones such as Robotics, Programming and Scientific Activities. The choice is made by the children themselves, maintaining the gender bias in their decision. Finally, the high cost of the ASPs could represent another element of social exclusion of poor families.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iñigo Rodríguez-Arteche, Departamento de Física y Matemáticas. Universidad de Alcalá

Doctor en Didáctica de las Ciencias Experimentales por la Universidad Complutense de Madrid. Licenciado en Física, Máster en Nanociencia y Máster en Formación del Profesorado de Educación Secundaria.

Experiencia investigadora en Física (Centro de Física de Materiales –CSIC–, San Sebastián) y en Didáctica de las Ciencias Experimentales. Experiencia docente como profesor de Educación Secundaria y de Universidad (desde 2015), tanto en el área de Didáctica de las Ciencias Experimentales / Matemáticas como de Informática Aplicada. En la actualidad, es Profesor Ayudante Doctor en la Universidad de Alcalá (UAH).

Ha realizado Estancias de investigación en la Universidad de Harvard (EEUU) y en la Universidad de Piura (Perú).

Su investigación se vincula fundamentalmente a la formación inicial del profesorado de Educación Secundaria y, en concreto, a la promoción de la indagación desde las propuestas formativas. Cuenta con publicaciones en revistas indexadas del área como Journal of Chemical Education, Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, Revista Complutense de Educación, etc., así como varios capítulos de libro. Asimismo, ha participado en diversos Congresos nacionales e internacionales.

Mª Mercedes Martínez-Aznar, Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas. Universidad Complutense de Madrid

Licenciada y Doctora en Ciencias Químicas por la UCM y, licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación por la UNED. 

Catedrática de Universidad de Didáctica de las Ciencias Experimentales, inició su carrera docente e investigadora, en 1983, en el Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, cuya denominación actual es Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas de la Facultad de Educación-CFP de la UCM.

En su extensa trayectoria se ha dedicado a la formación Inicial y permanente de Maestros /as y Profesores/as de Educación Secundaria de Física y Química, de Pedagogos/as y otros profesionales de la Educación.

Es directora del Grupo de Investigación UCM “Grupo de Investigación Interdisciplinar sobre Competencias Profesionales Docentes” (940562), desde 2004, cuando se constituyeron, hasta la actualidad.

Sus principales líneas de investigación son: la resolución de situaciones problemáticas por Indagación, las competencias profesionales docentes y el Conocimiento Didáctico del Contenido

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-03-14
How to Cite
Franco Hidalgo-Chacon J. P., Rodríguez-Arteche I. y Martínez-Aznar M. M. (2022). What do the Spanish Primary Education students do outside of their school schedule? After School Programs. Revista Complutense de Educación, 33(3), 459-474. https://doi.org/10.5209/rced.74490
Section
Articles