Influential factors in the school improvement. A study case in Freinet schools

Keywords: case studies, educational improvement, educational innovation, teacher training, Freinet pedagogy

Abstract

INTRODUCTION. Research has shown that distributed leadership, collaborative culture, educational innovation and formative assessment are essential factors to drive improvement processes in schools. Therefore, this paper aims to describe and understand how the factors associated with school improvement influence student learning and teacher professional development. METHOD. Given the qualitative nature of the research, a descriptive-interpretive case study is carried out in four Freinet schools in Liège (Belgium) that are analyzed in depth. These schools have developed a bottom-up educational improvement process to create a school network. Data were collected through in-depth interviews, document analysis, participant and non-participant observations of teaching practices. RESULTS. Results show that the four factors have influenced the design of a common Educational Project in the school network, the implementation of personalized training seminars in schools, the decrease in the ratios and the integration of ICT in the teaching process-learning. DISCUSSION. Research on the bottom-up improvement process is essential to deepen the knowledge about the creation of school networks.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pablo Javier Ortega-Rodríguez, Universidad Autónoma de Madrid (España)

Licenciado en Psicopedagogía y doctorando del Programa en Ciencias Sociales y de la Educación en la Universidad de Huelva (España). Profesor de Didáctica y Desarrollo Curricular. Sus principales líneas de investigación son la gestión de la autonomía escolar en los centros educativos, la innovación educativa y el desarrollo práctico de la enseñanza. Ha publicado capítulos de libros en editoriales indexadas en el Q1 de SPI (Scholarly Publishers Indicators) y artículos en revistas de educación.

Francisco José Pozuelos Estrada, Universidad de Huelva

Profesor Titular del Departamento de Pedagogía de la Universidad de Huelva (España) y Doctor en Psicopedagogía. Forma parte del Consejo de dirección de la revista Investigación en la Escuela. Es investigador principal del Grupo GAIA (HUM-133). Su ámbito de investigación se orienta hacia la innovación educativa, el desarrollo práctico de la enseñanza y los materiales curriculares. Dirige el Máster Oficial en Innovación pedagógica y Liderazgo educativo de la Universidad de Huelva.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2022-03-02
How to Cite
Ortega-Rodríguez P. J. y Pozuelos Estrada F. J. (2022). Influential factors in the school improvement. A study case in Freinet schools. Revista Complutense de Educación, 33(2), 181-189. https://doi.org/10.5209/rced.70415
Section
Articles