Moral development in people with intellectual disabilities through pre sport program

  • Mª Pilar Vílchez Universidad Católica de Murcia (UCAM)
  • Elisa Isabel Sánchez-Romero Universidad Católica de Murcia (UCAM)
  • Cristina Reche Universidad Católica de Murcia (UCAM)
  • Cristina De Francisco Universidad Católica de Murcia (UCAM)
Keywords: Intellectual disability, moral education, values, physical education

Abstract

This work presents a program to development moral reasoning in people with intelectual disabilities through pre-sport activities in an educational context for their social integration into the workplace. The program is inspired principally by Kohlberg’s theory. Its aim was increase the moral competence of the students with intellectual disabilities through the combination of motor skill tasks with the discussion of moral dilemmas in sport. 23 students participated (11 males, 12 females) aged between 21 and 31 (M = 25.96; SD = 3.15) in a non-equivalent group quasi-experimental design. A Spanish version of the Moral Competence Test (MCT) was measurement instrument of moral reasoning. The experimental group showed an increase in the means of the C-Index after the application of the pre-sport program, although no statistically significant differences were detected (F = .16, p = .69). In addition, the comparison between means of the C-Index of the control group and the group that received the program showed an improvement in the score of the latter. Although no statistically significant differences were detected (F = .34, p = .56). Similar results can be observed in the scores of moral development levels. After intervention, there were improvements in the preconventional (stage 1 and 2) and conventional (stage 3 and 4) levels. Postconventional level (stage 5 and 6) had a lower mean. Comparing control group and group that received the program, the latter showed improvements in the scores of all stages. It encourages further research in the area of moral development and the physical condition of people with intellectual disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mª Pilar Vílchez, Universidad Católica de Murcia (UCAM)

Doctora en Educación Física y Salud, licenciada en Ciencias de la Actividad Física y del Deporte, licenciada en “Sport, Health, Exercise and Nutrition” y Diplomada en Fisioterapia. Docente en en el Grado de Primaria y el Máster en Formación del Profesorado. Es además la directora técnica de su Federación de Triatlón autonómica. Sus líneas de investigación se enmarcan en la promoción de hábitos saludables de actividad físico-deportiva en escolares.

Elisa Isabel Sánchez-Romero, Universidad Católica de Murcia (UCAM)

Diplomada en Educación Social y licenciada en Pedagogía. Máster en Formación del Profesorado y posgrado Técnico de Empleo.

Profesora de los Grados de Educación Infantil y Primaria y del Máster en Formación del Profesorado. Profesora del Ciclo Formativo de Grado Superior en Educación Infantil. Ámbito de Didáctica General.

Cristina Reche, Universidad Católica de Murcia (UCAM)

Doctora en Psicología, docente en los grados de Enfermería y CAFD. Colabora con el grupo de investigación Diseño, desarrollo e innovación del currículum en educación física. Investiga en las áreas de psicología, y educación física y deporte, siendo sus líneas de investigación la práctica deportiva, variables psicológicas, promoción de la salud y discapacidad.

Cristina De Francisco, Universidad Católica de Murcia (UCAM)
Doctora en Psicología, y cuenta con amplia experiencia investigadora en el ámbito de la Psicología del Deporte, concretamente acerca del burnout en deportistas. Investigadora Principal del grupo de investigación Psicología de la Educación Física y del Deporte, se encuentra dirigiendo varias tesis doctorales y participa en varios proyectos de convocatorias públicas y privadas. Docente en los Grados de Educación Infantil y Primaria y en Psicología, y en varios programas de máster
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2018-04-17
How to Cite
Vílchez M. P., Sánchez-Romero E. I., Reche C. y De Francisco C. (2018). Moral development in people with intellectual disabilities through pre sport program. Revista Complutense de Educación, 29(4), 1185-1199. https://doi.org/10.5209/RCED.54953
Section
Articles