Analysis of own activity in the Practicum: a training experience

  • Itziar Plazaola Giger Universidad de Ginebra
  • Uri Ruiz Bikandi Universidad del Páis Vasco
  • Itziar Iriondo Universidad del País Vasco
Keywords: Primary teachers’ initial training, video-formation, Analysis of the activity, Practicum

Abstract

This research is part of a project led by Hiprest, a collective that deals with the language teaching education. The research programme is based on the theories of the activity to analyze the Primary teacher training students’/novice teachers’ experience during their Practicum. The project has a double objective: promoting future teachers’ training as long as researching on the process resulting from the proposed training device. Following an innovative training-researching methodology based on video-formation, three classroom video-recordings have been analyzed together with a selfconfrontation interview between each of the students and a researcher. In those interviews the future teachers observe and analyze their own teaching actions from the “outside”. That provokes the students to figure out aspects, attitudes and techniques that could allow them to improve their activity in similar teaching situations. The research evidences training phenomena such as analytic immersion and virtual typification that characterize the training process. Resulting knowledge will allow definition of new training contents directed to specifically improve teaching practice and novice teachers’ development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Itziar Plazaola Giger, Universidad de Ginebra

Licenciada en Filología Vasca y Doctora en Ciencias de la Educación. Encargada de curso en las Universidades de Ginebra, Aosta y Universidad de Mondragón en Didáctica de las lenguas segundas y extranjeras, Formación de adultos y métodos cualitativos de investigación educativa. Coordinadora de la red Hiprest. Temas de investigación: los géneros textuales en distintas lenguas, la enseñanza bilingüe, los manuales de lenguas y el proceso formativo de los profesorado de lenguas.

Uri Ruiz Bikandi, Universidad del Páis Vasco

Filóloga vasca y doctora en Pedagogía.  Profesora del departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura en la Universidad del País Vasco. Codirectora durante veinte años de la revista Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, ha investigado en adquisición y enseñanza de segundas lenguas y en formación del profesorado, temas sobre los que ha publicado múltiples artículos y editado diversos libros.

Itziar Iriondo, Universidad del País Vasco

Licenciada en Filología vasca y Filología Ingelsa por la Universidad de Deusto. Máster en Multilingüismo y Educación por la Universidad del País Vasco. Profesora titular de la Facultad de Educación, Filosofía y Antropología. Departamento Didáctica de la Lengua y la Literatura. Miembro de la Red de investigación Hiprest. Líneas de investigación: Formación inicial del profesorado de lenguas, Formación permanente, extensión universitaria y formación virtual.

 

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2018-04-17
How to Cite
Plazaola Giger I., Ruiz Bikandi U. y Iriondo I. (2018). Analysis of own activity in the Practicum: a training experience. Revista Complutense de Educación, 29(4), 1169-1183. https://doi.org/10.5209/RCED.54890
Section
Articles