Fundaments for preventive pedagogy about death at school

  • Anabel Ramos Pla Universdad Autónoma de Barcelona
  • Ramon Camats i Guàrdia Universitat de Lleida
Keywords: pedagogy of death, death education, innovation, educational needs, tutor training

Abstract

This article seeks to address the importance of design, organization and implementation of preventive education about death at school. Thus, different sections refer to different factors to be taken into account to reflect and to take preventive education about death at school. We provide different grounds on which it should rethink and reflect on this teaching in schools, which is virtually non-existent. In the XXI century society changes prevail at high speeds. Therefore, teachers should renew and innovate in their educational practices. However, that is no reason to forget the emotional culture for educational standardization of the concept of death. Therefore we appeal to the importance of teacher training regarding pedagogy of death, both preventive and palliative, while one involves the other. We also provide a new definition of preventive pedagogy adapted to our times death and taking into account the different existing educational prospects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anabel Ramos Pla, Universdad Autónoma de Barcelona

Anabel Ramos Pla, investigadora en formación de la Universitat Autónoma de Barcelona (España). Además, ejerce profesionalmente cómo técnica de gestión de proyectos y cómo colaboradora en investigación de la Universitat de Lleida. Sus principales líneas de investigación están relacionadas con la pedagogía de la muerte y la innovación en las metodologías docentes.

Ramon Camats i Guàrdia, Universitat de Lleida

Dr. Ramon Camats i Guàrdia, profesor de la Universitat de Lleida, profesor de filosofía  y catedrático de instituto. Es autor de diversas obras de sociología y autor de libros sobre temas de educación y psicología. Sus principales líneas de investigación son la pedagogía de la muerte, la formación inicial y continua del profesorado y la organización escolar.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2017-04-04
How to Cite
Ramos Pla A. y Camats i Guàrdia R. (2017). Fundaments for preventive pedagogy about death at school. Revista Complutense de Educación, 29(2), 527-538. https://doi.org/10.5209/RCED.53448
Section
Articles