Service-learning and Effective Personality in Physical Education preservice teachers

  • Òscar Chiva-Bartoll Universitat de València
  • Marc Pallarés-Piquer - Universitat Jaume I - Universidad Internacional de la Rioja
  • Jesús Gil-Gómez Universitat Jaume I
Keywords: Service learning, methodology, effective personality, physical education, teaching training

Abstract

The development of the “Effective Personality “, understood as a construct in which personality traits with effective behaviour in professional or academic contexts are related, is postulated as one of the goals of the 21st-century university training. According to this approach, the Service-Learning (S-L) is a pedagogical method that could meet these needs by focusing on the application of academic skills in real contexts. This paper, raised from a mixed research approach, arises in order to know whether the S-L contributes to the development of the “Effective-Personality” of pre-service teachers of the area of Physical Education. The study presented was carried out at Jaume I University (Spain) and analyses the results of a S-L program implemented by a group of second grade pre-service teachers. The quantitative analysis concludes significant differences, in favor of the experimental group, in the comparison of the overall results of the Effective Personality Test for University Students. Moreover, the qualitative study approach aligns and complements the quantitative results, favouring a better and more contextualized understanding of them.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Òscar Chiva-Bartoll, Universitat de València

Óscar Chiva Bartoll es profesor en la Facultad de Magisterio de la Universitat de València. Es Doctor con Mención Internacional dentro de un programa con Mención de Calidad del Departamento de Filosofía y Sociología de las Universidades de València y Jaume I de Castellón. Dirige un seminario sobre innovación y aplicacion de métodos pedagógicos activos, participativos y globalizadores- Ha completado su formación con estancias nacionales e internacionales en diferentes universidades y centros de investigación.

Marc Pallarés-Piquer, - Universitat Jaume I - Universidad Internacional de la Rioja

Marc Pallarés Piquer es profesor del Departamento de Educación de la Universitat Jaume I, donde imparte Teoría e Historia de la Educación, Sistemas Educativos Europeos y tutoriza los Prácticums de Psicopedagogía y Trabajos de Final de Máster; y profesor a distancia de la Universidad Internacional de la Rioja. Cuenta con numerosas publicaciones y ha dirigido dos Proyectos de Investigación financiados por la Consellería de Educación de la Generalitat Valenciana. Es autor del libro ¿Teoría de la educación o educación de la teoría?  (Onada Ediciones).

Jesús Gil-Gómez, Universitat Jaume I

Jesús Gil Gómez es Doctor en Educación por la Universitat Jaume I y profesor del Departamento de Educación de la misma universidad. Cuenta con numerosas publicaciones y ha dirigido, entre otros, un Proyecto de Investigación competitivo relacionado con los efectos del aprendizaje-servicio. Es director del Grupo de Investigación ENDAVANT (enfocament de la diverstat com un avantatge- Enfoque de la diversidad como una ventaja).

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2017-04-04
How to Cite
Chiva-Bartoll Ò., Pallarés-Piquer M. y Gil-Gómez J. (2017). Service-learning and Effective Personality in Physical Education preservice teachers. Revista Complutense de Educación, 29(1), 181-197. https://doi.org/10.5209/RCED.52164
Section
Articles