Integrated Theoretical Gamification Model in E-Learning Environments (E-MIGA)

  • Angel Torres-Toukoumidis Universidad de Huelva
  • Luis M. Romero-Rodríguez Universidad de Huelva
  • Ma. Amor Pérez-Rodríguez Universidad de Huelva.
  • Staffan Björk Universidad de Gotemburgo
Keywords: Model construction, educational technologies, new technologies, educational game, distance- learning

Abstract

The presence of game elements on the educational context, specifically on the E-learning modalities, shows that incorporating gamification systematizes the user experience based on parameters related to the games. Considering this issue, this paper presents the integration of two conceptual models of gamification extracted from the literature review published between 2012 and 2015, validating each of the dimensions and indicators through a Delphi study with experts in pedagogy and game design. The application of the model in 6 educational mobile applications for 7 months (June 2015- January 2016) demonstrating the correlation of selected models according to the criteria of suitability and relevance. In short, the following model builds a connection path between the theoretical basis and empirical analysis of gamification in order to overcome the challenges of E-learning education in the XXI century having as ultimate implication the transposition of the theoretical model to a quantitative utility model at the service of future research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angel Torres-Toukoumidis, Universidad de Huelva
Doctorando en el programa de Doctorado Interuniversitario en Comunicación en la línea de investigación «Educomunicación y Media Literacy» (2014), de las universidades de Huelva, Sevilla, Málaga y Cádiz, su tesis doctoral se enfoca en la Gamificación para la evaluación de políticas públicas orientada a la educación ciudadana.
Luis M. Romero-Rodríguez, Universidad de Huelva
Doctor en Comunicación por la Universidad de Huelva. Coordinador de Comunicación e Investigador de la Red Interuniversitaria Euroamericana sobre Competencias Mediáticas para la Ciudadanía «ALFAMED» (Universidad de Huelva).
Ma. Amor Pérez-Rodríguez, Universidad de Huelva.
Profesora Titular de Universidad en el Departamento de Filología Española y Didáctica de la Universidad de Huelva.
Staffan Björk, Universidad de Gotemburgo
Profesor titular de la Universidad de Gotemburgo en la Facultad de Tecnologías Aplicadas de la Información.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2017-04-04
How to Cite
Torres-Toukoumidis A., Romero-Rodríguez L. M., Pérez-Rodríguez M. A. y Björk S. (2017). Integrated Theoretical Gamification Model in E-Learning Environments (E-MIGA). Revista Complutense de Educación, 29(1), 129-145. https://doi.org/10.5209/RCED.52117
Section
Articles