Assessment of teachers’ wellbeing and work health in subsidised schools

  • Victoria Fernández Puig Facultat de Psicologia, Ciéncies de l’Educació i de l’Esport Blanquerna.
  • Andrés Chamarro Lusar Facultad de Psicologia de la Universidad Autónoma de Barcelona.
  • Jordi Longás Mayayo Facultat de Psicologia, Ciéncies de l’Educació i de l’Esport Blanquerna.
  • Jordi Segura Bernal Facultat de Psicologia, Ciéncies de l’Educació i de l’Esport Blanquerna.
Keywords: Teaching profession, working conditions of teachers, prevention, and occupational satisfaction

Abstract

There are not many studies on the assessment of teachers’ wellbeing and work health and this assessment needs to include the main conditions derived from the specific risks of the teaching profession, as well as the key indicators of wellbeing in the profession. Therefore, the objective of this study is to analyze the state of health of teachers of state subsidized schools in Catalonia. A sample of 6208 active teachers replied the Teaching Health Questionnaire, a specific questionnaire that includes six factors: Exhaustion, Voice Complaints, Muscle-skeleton Complaints, Cognitive Complaints, Satisfaction and Self-efficacy. The results indicate that 20% of the teachers have a low state of health, being the Muscleskeleton and Cognitive Complaints those with the highest prevalence, followed by Voice Complaints and Exhaustion. 80% of the teachers report feeling satisfied and competent in their teaching. There are differences in gender, educational level, age and years of teaching, being female teachers, teachers working in Secondary Education and aged between 45 and 55 the groups who have a lower level of health. These results show the need to improve organizational, professional and personal preventive measures.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victoria Fernández Puig, Facultat de Psicologia, Ciéncies de l’Educació i de l’Esport Blanquerna.
Doctora en Psicología. Profesora de la FPCEE Blanquerna y miembro del grupo de investigación consolidado Comunicación y Salud –COMSAL- de la Universitat Ramon Llull. Líneas de investigación y publicaciones en salud docente y prevención de riesgos psicolabores en la docencia.
Andrés Chamarro Lusar, Facultad de Psicologia de la Universidad Autónoma de Barcelona.

Profesor titular del Departamento de Psicología Básica. Evolutiva y de la Educación.

Doctor en Psicología por la Universidad de Salamanca. Es miembro del Grupo de Investigación en Estrés y Salud (GIES), dedicado a estudiar los efectos del estrés en la salud de las personas.

 

Jordi Longás Mayayo, Facultat de Psicologia, Ciéncies de l’Educació i de l’Esport Blanquerna.
Doctor en Pedagogía.  Profesor asociado de Pedagogía. Miembro del grupo de investigación consolidado PSITIC de la Universitat Ramon Llull. Coordinador Màster Lideratge de la Innovació Educativa i Direcció de Centres Educatius. Líneas de investigación y publicaciones en salud escolar y bienestar docente, redes socioeducativas y éxito escolar.
Jordi Segura Bernal, Facultat de Psicologia, Ciéncies de l’Educació i de l’Esport Blanquerna.
Doctor en Psicología. Profesor titular de Psicologia. especialista en Psicología Clínica y en Psicología Social. Coordinador del grupo investigación consolidado Comunicación y Salud -COMSAL- de la Universitat Ramon Llull y responsable de la línea de investigación Inclusión y Salud.
View citations

Crossmark

Metrics

Published
2016-05-23
How to Cite
Fernández Puig V., Chamarro Lusar A., Longás Mayayo J. y Segura Bernal J. (2016). Assessment of teachers’ wellbeing and work health in subsidised schools. Revista Complutense de Educación, 28(3), 897-912. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n3.50679
Section
Articles