Analysis of the reading and comprehension control in scientific texts in high school students

  • Lourdes Jiménez Taracido Universidad Internacional de la Rioja
  • Daniela Baridon Chauvie Universidad Internacional de la Rioja
  • Ana Isabel Manzanal Martínez Universidad Internacional de la Rioja
Keywords: metacognition, high school, metacomprehension, control of comprehension

Abstract

Students' learning process can be negatively affected when their reading and comprehension control is not appropriated. This research focuses on the analysis of how a group of students from high school evaluate their reading comprehension in manipulated scientific texts. An analysis tool was designed to determine the students' degree of comprehension control when reading a scientific short text with an added contradiction. The results have revealed that the students from 1st and 3rd ESO do not properly self-evaluated their reading comprehension. A different behavior has been observed in 1st Bachillerato, where appropriate evaluation and regulation seem to be more frequent. Moreover, no significant differences have been found regarding the type of text, year or gender. Finally, as identified by previous research, the correlations between the students' comprehension control and their school marks have shown to have a weak relationship and inversely proportional to the students' age.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lourdes Jiménez Taracido, Universidad Internacional de la Rioja

Licenciada en Ciencias del Mar y Doctora en Tecnologías del Medio Ambiente, por la Universidad de Cádiz; y Máster de Formación del Profesorado de Secundaria por la Universidad de Alcalá.

En la actualidad y desde 2011, dedicación exclusiva a la docencia y dirección académica de Trabajos fin de Máster. Desde noviembre de 2013 pertenencia al grupo de investigación Educación Personalizada en la Era Digital (EPEDIG), en la Universidad Internacional de La Rioja (UNIR).

Daniela Baridon Chauvie, Universidad Internacional de la Rioja

Profesora de Biología para Secundaria por el Instituto de Profesores Artigas (Uruguay); Doctora en Desarrollo psicológico aprendizaje y educación, y Máster en Formación del Profesorado-Orientación Educativa, por la Universidad de Alcalá.

Es desde 2011 Profesora de los Grados de Primaria e Infantil de la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR), directora académica de Trabajos de Fin de Grado, e integrante del grupo de investigación Educación Personalizada en la Era Digital (EPEDIG) de la mencionada Universidad.

Ana Isabel Manzanal Martínez, Universidad Internacional de la Rioja

Licenciada en Ciencias Biológicas, Doctora en Biología especialidad Genética, y además Licenciada en Ciencias Medioambientales  por la Universidad Autónoma de Madrid.

Es desde 2012  Profesor asociado a los Grados de Magisterio de Primaria e Infantil de la Universidad Internacional de la Rioja (UNIR), directora académica de Trabajos de Fin de Grado.  Integrante del grupo de investigación Educación Personalizada en la Era Digital (EPEDIG),  y también colabora con el proyecto Inspiring Science Education, ambos proyectos de UNIR.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2015-10-08
How to Cite
Jiménez Taracido L., Baridon Chauvie D. y Manzanal Martínez A. I. (2015). Analysis of the reading and comprehension control in scientific texts in high school students. Revista Complutense de Educación, 27(1), 285-307. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45749
Section
Articles