Reflexive learning in pre-service training of primary school teachers: from experience to assimilation of contents

  • María Teresa Colén Riau Universidad de Barcelona
  • Beatriz Jarauta Borrasca Universidad de Barcelona
  • Leyla Claudina Castro González Universidad de Barcelona
Keywords: higher education, elementary teacher education, educational innovation, teaching process, teaching method

Abstract

This article presents an educational experiment carried out in the Primary School Teaching Degree at the University of Barcelona. Specifically, the article analyses the application of the “Work Corners” approach in a core subject. In a three-year action research process, trainers put into practice an innovation which enabled them to boost cooperative work and reflexive learning among trainees. Firstly, the theoretical model underpinning the project and guiding many of the actions carried out by the training team is presented. After providing detailed information on the practical development of the experiment, the data-gathering process and its results are shown. Various information-gathering strategies were used in assessing the project, such as a questionnaire, participant observation, and teachers’ diaries. The results demonstrate, amongst other things, that “work corners” offer viable and appropriate educational conditions for the articulation of theoretical and practical knowledge, for building professional knowledge, and therefore, the beginnings of a reflexive teaching practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Teresa Colén Riau, Universidad de Barcelona

Doctora en Filosofía y Ciencias de la Educación. Profesora Titular del Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Universidad de Barcelona, coordinadora del área de formación permanente del profesorado del Grupo de Innovación e Investigación Consolidado Formación Docente e Innovación Pedagógica (FODIP). Realiza investigaciones y publica sobre formación permanente del profesorado (formación de formadores; análisis de sistemas de formación); Formación inicial de profesorado (evaluación de aprendizajes; desarrollo y evaluación de competencias; desarrollo profesional docente).

Beatriz Jarauta Borrasca, Universidad de Barcelona

Profesora en el Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Facultad de Educación de la Universidad de Barcelona. Licenciada en Psicopedagogía y Doctora en Pedagogía. Ha participado en diversas acciones formativas y proyectos de investigación, nacionales e internacionales, sobre la formación del profesorado de todos los niveles educativos. Ha realizado diversas publicaciones sobre innovación educativa en el ámbito de la educación superior y sobre la construcción del conocimiento profesional del profesorado universitario.

Leyla Claudina Castro González, Universidad de Barcelona

Investigadora en el Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Facultad de Educación de la Universidad de Barcelona. Licenciada en Pedagogía y Profesora de Educación de Primaria. Actualmente se encuentra en la fase final de sus estudios de Doctorado en la Universidad de Barcelona, donde profundiza sobre práctica reflexiva en la formación universitaria. Ha participado en diversos proyectos de investigación centrados principalmente en formación profesorado e innovación educativa.

View citations

Crossmark

Metrics

Published
2015-10-08
How to Cite
Colén Riau M. T., Jarauta Borrasca B. y Castro González L. C. (2015). Reflexive learning in pre-service training of primary school teachers: from experience to assimilation of contents. Revista Complutense de Educación, 27(1), 179-198. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45679
Section
Articles